Google Analytics: conversies meten
Meten is weten, hoor je vaak terug in de wetenschap en met goede reden. Het is met het verzamelen en analyseren van de data dat je pas een duidelijk en helder beeld gaat krijgen van een bepaalde toestand. Met het meten van de conversies op jouw website ga je die inzichten verkrijgen om de gerichte aanpassingen te maken en hier meer rendement uit te halen.
Het nut van een conversiemeting
Of het nu gaat om een download, bestelling, inschrijving, offerteaanvraag, het invullen van een formulier of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Een conversiemeting helpt je met het verzamelen van gegevens omtrent het gebruikersgedrag van de bezoekers van je website. Het meten van de conversies zorgt ervoor dat je te weten komt wat deze bezoekers daadwerkelijk doen.
Bovendien zorgt Google Analytics er ook voor dat je kunt achterhalen wat de bezoekers deden, net voor ze op je site aanbelandden. Met deze informatie in de hand, kun je toekomstgericht en proactief werken. Zo kun je inspelen op bepaalde trends en meer uit je webstek halen.
Micro-en macro doelen
Als je wilt weten wat de kwaliteit is van deze websiteprestaties, dan is het nodig om op voorhand je doelstellingen hieromtrent te bepalen. Kwantitatieve gegevens zijn hier minder van tel. Het gaat immers niet zozeer over het aantal bezoekers, maar eerder over wat ze komen doen. Daarom is het belangrijk om de doelen van je website goed op een rij te hebben.
Hierbij kun je het onderscheid maken tussen microdoelen en macrodoelen. De macrodoelen hebben betrekking op de hoofdactiviteit van een webstek. Dit kan verkoop zijn, of informatie bieden. De microdoelen richten zich op de nevenactiviteiten van de site. Hiermee wordt bijvoorbeeld klantenbinding bedoeld, of de manier waarop bezoekers aangesproken worden, zodat ze op termijn ook effectieve klanten kunnen worden. Op deze manier wordt de hoofdactiviteit ondersteund.
Op welke manier pak je een conversiemeting aan?
Conversies worden gemeten door de doelen te meten die ze beogen. Wanneer je de conversies van een webwinkel in kaart brengt, krijg je informatie die je kunt verwerken om je online impact verder te vergroten. Zo is het mogelijk om:
- Te weten te komen hoeveel bezoekers daadwerkelijk ook iets kopen in je webshop
- Om hoe laat mensen iets kopen en vanuit welke regio dit gebeurt.
- Hoeveel mensen een tablet, een pc of een ander toestel gebruiken om iets te bestellen
- De efficiëntie van een reclamecampagne te meten omdat je erachter komt hoeveel klanten je erbij kreeg, en wat de kosten per klant hiervoor zijn.
Zelf aan de slag gaan met conversies
Conversies zijn nuttig. Om ze te meten, is het nodig om te weten welke activiteiten van je websitebezoekers relevant zijn voor jou en hoe je deze meting aanpakt. Wat wil je meten en wat wil je bereiken? Meer bezoekers? Meer klanten? Of wil je weten welke delen van de site werkelijk gelezen worden? Het is belangrijk dat je op dit vlak de juiste keuze maakt, want anders loop je kans dat je waardevolle informatie aan je neus voorbij ziet gaan.