Aankoopmanagement
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1491 keer
Activiteiten
Er moet worden bepaald wat bij wie gaat worden aangekocht, en wat zelf wordt vervaardigd. Algemene leveranciersprincipes bepalen, geschikte leveranciers zoeken, evalueren, selecteren. Organiseren van aankooptaken (bestel of betalingprocedures). Het opvolgen van afspraken met leveranciers.
Technieken, instrumenten, richtlijnen en prognoses
Er moeten berekeningen gemaakt worden om te kijken of het interessant is
om alles zelf te maken.
Bij algemene leveranciersprincipes hoort onder andere
- Het Just In Time principe, dat zeer duidelijke afspraken noodzaakt.
- Raamcontracten waarbij de leverancier een bepaalde periode de
gevraagde hoeveelheden levert tegen een vaste prijs.
- Men kan kiezen om enkel zaken te doen met bevoorrechte partners
- Via Electronic Data Interchange kunnen orders direct doorgegeven worden
aan de leveranciers.
- Via internetveilingen kunnen leveranciers aanbiedingen doen aan de
organisatie.
Bij het evalueren van leveranciers kan men kijken naar prijs, kwaliteit,
bekwaamheid, imago, service, leverbetrouwbaarheid en dergelijke.