Aspecten marketingmanagement
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 2143 keer
*Soorten marketing:
- Strategische marketing: bepalen waarde die aan klant zal worden aangeboden (Know-What)
- Technische marketing: aanbieden van gekozen waarde aan de klant
- Tactische marketing: waarborgen dat potentiële klant de waarde van product percipieert (Knowhow)
*Componenten marketingmanagement:
- Doelgroepenbepaling (segmentering): STP model
- Segmentatie:
- Diverse criteria
- Targetting (doelgroepenkeuze) = aantrekkelijke segmenten kiezen
- Positionering:
- Product een duidelijke, kenmerkende en wenselijke plaats geven in de ogen van de consument
- Segmentatie:
- Componenten marketingmix vastleggen:
- MARKETINGMIX = verschillende instrumenten die in kader van definitie van de waardepropositie naar de klant toe kunnen worden gehanteerd
- 4P’s:
- Product
- Prijs
- Plaats
- Promotie
- Verschillende componenten zijn:
- Van elkaar afhankelijk = consistente beslissingen noodzakelijk
- Multifunctioneel = P’s kunnen in verschillende richtingen evolueren
- Deels uitwisselbaar
- Kerntaken marketingmanagement:
- Analyse van de externe omgeving
- Planning:
- Marketingstrategieën kiezen die bijdrage leveren aan bereiken organisatiedoelen en waarbij het strategisch plan in een marketingplan wordt vertaald
- Marketingplan = aandacht voor SWOT-analyse:
- Strength/Weaknesses (interne analyse)
- Opportunities/Threaths (externe analyse)
- Implementatie
- Controle:
- Resultaten meten
- Beoordelen
- Corrigerende acties