Menu

Aspecten marketingmanagement

*Soorten marketing:

  • Strategische marketing: bepalen waarde die aan klant zal worden aangeboden (Know-What)
  • Technische marketing: aanbieden van gekozen waarde aan de klant
  • Tactische marketing: waarborgen dat potentiële klant de waarde van product percipieert (Knowhow)

*Componenten marketingmanagement:

  • Doelgroepenbepaling (segmentering): STP model
    • Segmentatie:
      • Diverse criteria
      • Targetting (doelgroepenkeuze) = aantrekkelijke segmenten kiezen
      • Positionering:
        • Product een duidelijke, kenmerkende en wenselijke plaats geven in de ogen van de consument
  • Componenten marketingmix vastleggen:
    • MARKETINGMIX = verschillende instrumenten die in kader van definitie van de waardepropositie naar de klant toe kunnen worden gehanteerd
    • 4P’s:
      • Product
      • Prijs
      • Plaats
      • Promotie
      • Verschillende componenten zijn:
        • Van elkaar afhankelijk = consistente beslissingen noodzakelijk
        • Multifunctioneel = P’s kunnen in verschillende richtingen evolueren
        • Deels uitwisselbaar
  • Kerntaken marketingmanagement:
    • Analyse van de externe omgeving
    • Planning:
      • Marketingstrategieën kiezen die bijdrage leveren aan bereiken organisatiedoelen en waarbij het strategisch plan in een marketingplan wordt vertaald
      • Marketingplan = aandacht voor SWOT-analyse:
        • Strength/Weaknesses (interne analyse)
        • Opportunities/Threaths (externe analyse)
      • Implementatie
      • Controle:
        • Resultaten meten
        • Beoordelen
        • Corrigerende acties

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen