Menu

Basiskenmerken van diensten

*2 basiskenmerken

  • Ontastbaarheid:
    • Eigenschappen en kwaliteiten niet bij voorbaat gekend = reputatie & imago geven verwachting
    • Zelden ‘pure’ diensten = bevatten vaak materiële componenten of zijn verbonden met FACILITATING GOODS (vergemakkelijken aankoop dienst)
    • Continuüm van lage tot hoge ontastbaarheid
  • Simultaniteit:
    • Gedeeltelijke overlapping tussen productie en consumptie van dienst
    • Gradaties
    • Verschil in intensiteit

Hoge tastbaarheid

Lage tastbaarheid

Hoge gelijktijdigheid

Zuivere diensten

Lage gelijktijdigheid

Industriële bedrijven

*2 afgeleide kenmerken

  • Vluchtigheid:
    • Kunnen niet op voorraad worden gemaakt en ongebruikt hebben ze geen enkele waarde
  • Heterogeniteit:
    • Potentiële schommelingen in kenmerken van dienst

*Gevolgen van ontastbaarheid en gelijktijdigheid:

  • Dienst is moeilijk te omschrijven en definiëren:
    • Complexiteit = moeilijker te communiceren
    • Complexiteit = moeilijker voor klant om verschillende diensten te beoordelen & vergelijken = baseren op prijs & tastbare elementen
  • Verlies van controle:
    • Dienstenorganisatie = moeilijk om variabiliteit te absorberen en te bufferen
    • Erg afhankelijk van personeel
  • Interactie tussen proces en klant is erg hoog:
  • Interactie tussen operationeel beheer en marketing
  • Groei van dienstenorganisatie:
    • Intrededrempels
    • Limieten aan grootte van eenheid op bepaalde plaats zonder negatieve impact
    • Verschillende sites = problemen mbt organisatiestructuur & algemeen beheer
    • Decentralisatie & autonomie personeel

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen