Logo
Print deze pagina

Bedrijfsethiek

2 visies op MVO

1e visie

 concentreerde zich op ethische kwesties
moraal: het geheel van handelingen die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk wordt gezien, het geheel van samenhangende waarden en normen
normen: verwachtingen rond concrete gedragingen, het zijn gedragsregels om die waarden concreet te beleven
ethiek: de bezinning over het juiste handelen
 voorstanders hebben vaak legalistische visie op bedrijfsethiek
 in samenleving worden dergelijke waardeconflicten behandeld door vertegenwoordigers van alle burgers  parlement: zorgt voor wetten om voor een concrete samenleving vast te leggen wat kan en wat niet kan en vertaalt met andere woorden, de waarden in wettelijke normen
 shareholderkamp

2e visie

 wijst erop dat als bedrijven hun economische belangen nastreven ze haast automatisch en in ernstige mate in conflict komen met fundamentele waarden van een samenleving
 winst en moraal zijn bijna antoniemen
 fundamenteel argument: er is voor een bedrijf geen hogere waarde dan winst maken
 stakeholderkamp

Copyright © 2017. All rights reserved.