Menu

Definities en basisbegrippen

*Marketing gestructureerd rond:

  • Behoeften
    • =door een persoon ervaren tekorten of nagestreefde doelstellingen
    • cfr. Maslow
    • behoeften leiden tot actie
    • algemeen
    • onveranderd & onveranderbaar doorheen tijd
    • kunnen niet worden gecreëerd
  • Preferenties:
    • =specifieke voorkeuren mbt concrete objecten, producten, diensten,…die kunnen worden gebruikt voor behoeftebevrediging
    • leiden tot aankoop specifiek opbject
    • kunnen worden gecreëerd (belangrijkste taak marketing)
  • Vraag:
    • Wensen + koopbereidheid & koopkracht = Vraag
  • Producten (kenmerken & voordelen):
    • Productkenmerken die aansluiten bij preferenties = productvoordelen
    • Productvoordeel = TW aan product
    • Klanten kopen waarde
  • Ruil & transactie:
    • Ten minste 2 partijen op een gegeven moment beslissen om hun respectieve behoeften te bevredigen door uilen objecten/prestaties
    • Transactie = ruilpartijen ruilen iets dat waarde heeft voor andere partij
  • Markt:
    • = groep van werkelijke of potentiële kopers van een product
    • DOELGROEP = deelverzameling binnen markt die eenzelfde verzameling behoeften & preferenties delen

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen