Doel en planrealisatie ondersteunen
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1210 keer
Bij het implementatieproces wordt een cascade van steeds verfijndere plannen opgesteld om de bovenliggende doelen concreet te realiseren. De inhoudelijke sturing doet dit vanuit een vakgebied. De procesmatige vanuit een goede kennis van organiseren en leiding geven. Controle via implementatie werkt ex ante, controle via prestatiemeting werkt ex post.
Feedforward en (tussentijdse) feedbacksystemen
Feedforward is het vooraf verstrekken van voldoende informatie onder de vorm van richtlijnen en instructies die de verwachtingen en eisen goed weergeven.
Tussentijds kan er feedback zijn over gerealiseerde activiteiten. Dit kan zeggen of zij reeds gerealiseerd zijn, en het toe in te grijpen bij problemen.
Beloningssystemen
Deze vormen extra stimulansen om de implementatie goed te volbrengen. Er bestaat veel versch. motivatietheorieën.
Door op voorhand vast te leggen wanneer men ze krijgt, dienen ze als feedforward. Dit is het cognitief controlemechanisme.
Het afkoopmechanisme impliceert dat de organisatie de beloningen aan het gewenste gedrag koppelt.
Het faciliterend controlemechanisme geeft de werknemer de nodige ondersteuning om de realisatie te kunnen volbrengen.
Opm: toepasbaar op individueel en groepsniveau
Agency theorie: overzicht (Eisenhardt, 1989).
Key idea | Principal-agent relationships should reflect efficient organization of information and risk-bearing costs |
Unit of analysis | Contract between principal and agent |
Human assumptions | Self interest |
Bounded rationality | |
Risk aversion | |
Organizational assumptions | Partial goal conflict among participants |
Efficiency as the effectiveness criterion | |
Information asymmetry between principal and agent | |
Information Assumption | Information as a purchasable commodity |
Contracting problem | Agency (moral hazard and adverse selection) |
Risk sharing |
Budgetteringsprocessen
Dit zijn feedback en forward systemen die zich focussen op de financiële middelen. Het budget toont op voorhand aan wat de omvang en bestemming van de financiële middelen is.
Coördinatiemechanismen als controle
- Bureaucratische controlemechanisme = maakt voor coördinatie gebruik
van regels, procedures en directe supervisie, die dus een strikte en strakke controle betreft.
- Marktcontrolemechanisme = externe feedback van de markt, de bereidheid van betalen voor de producten van de organisatie.
- Clancontrolemechanisme = implementatie gestuurd door gedeelde
waarden, normen en tradities. Dit vereist een selectie en
socialiseringsproces van nieuwe werknemers om hen van deze waarden
te doordringen. (Ouchi)
Geëxpliciteerde gedragscodes
Deze gedeelde waarden kunnen ook expliciet uitgedrukt worden in een
formele gedragscode.
Organisatieveranderingen
Om bepaalde plannen te verwezenlijken, moet de organisatie zelf aangepast worden. Er kunnen weerstanden zijn, als organisatieleden niet willen meewerken. Die kan passief (apathie, vertragingsmanoeuvres, stiptheidsacties) of actief (openlijk verzet, protest, weigering, blokkering) zijn. Dit kan persoonsgebonden (onwetendheid, angst, sociale en economische gevolgen ) of organisatiegebonden (structurele inertie, negatieve ervaringen, machtsevenwicht ) zijn.
Conflicthanteringmethoden
Een conflict is een situatie waarbij iemand meent dat een actie van iemand
anders onverzoenbaar is met het eigenbelang.
Conflict: zegen of vloek?
– Cognitief conflict
- Meer alternatieve visies en oplossingen, diepgaander begrip
- Leiders zien dit als een opportuniteit
– Weinig cognitief conflict à meer kans op zwakke besluitvorming à minder effectiviteit
Principes van lerende organisatie
Door opeenvolgende veranderingen kan de organisatie vaardigheden ontwikkelen om met toekomstige, onbekende veranderingen om te gaan. Een organisatie wordt als lerend beschouwd als het ontwikkelen van leercapaciteit en flexibiliteit bevorderd wordt door:
- Structuurkenmerken= ver doorgedreven decentralisatie, empowerment, intensief gebruik van coördinatiemechanismen…
- Informatiestromen = registratiesystemen, databanken, omgevingscanners…
- Personeelbeleid = continu opleiden, belonen voor gevolgd leertraject…
Bij het implementatieproces wordt een cascade van steeds verfijndere plannen opgesteld om de bovenliggende doelen concreet te realiseren. De inhoudelijke sturing doet dit vanuit een vakgebied. De procesmatige vanuit een goede kennis van organiseren en leiding geven. Controle via implementatie werkt ex ante, controle via prestatiemeting werkt ex post.
Feedforward en (tussentijdse) feedbacksystemen
Feedforward is het vooraf verstrekken van voldoende informatie onder de vorm van richtlijnen en instructies die de verwachtingen en eisen goed weergeven.
Tussentijds kan er feedback zijn over gerealiseerde activiteiten. Dit kan zeggen of zij reeds gerealiseerd zijn, en het toe in te grijpen bij problemen.
Beloningssystemen
Deze vormen extra stimulansen om de implementatie goed te volbrengen. Er bestaat veel versch. motivatietheorieën.
Door op voorhand vast te leggen wanneer men ze krijgt, dienen ze als feedforward. Dit is het cognitief controlemechanisme.
Het afkoopmechanisme impliceert dat de organisatie de beloningen aan het gewenste gedrag koppelt.
Het faciliterend controlemechanisme geeft de werknemer de nodige ondersteuning om de realisatie te kunnen volbrengen.
Opm: toepasbaar op individueel en groepsniveau
Agency theorie: overzicht (Eisenhardt, 1989).
Key idea | Principal-agent relationships should reflect efficient organization of information and risk-bearing costs |
Unit of analysis | Contract between principal and agent |
Human assumptions | Self interest |
Bounded rationality | |
Risk aversion | |
Organizational assumptions | Partial goal conflict among participants |
Efficiency as the effectiveness criterion | |
Information asymmetry between principal and agent | |
Information Assumption | Information as a purchasable commodity |
Contracting problem | Agency (moral hazard and adverse selection) |
Risk sharing |
Budgetteringsprocessen
Dit zijn feedback en forward systemen die zich focussen op de financiële middelen. Het budget toont op voorhand aan wat de omvang en bestemming van de financiële middelen is.
Coördinatiemechanismen als controle
- Bureaucratische controlemechanisme = maakt voor coördinatie gebruik
van regels, procedures en directe supervisie, die dus een strikte en strakke controle betreft.
- Marktcontrolemechanisme = externe feedback van de markt, de bereidheid van betalen voor de producten van de organisatie.
- Clancontrolemechanisme = implementatie gestuurd door gedeelde
waarden, normen en tradities. Dit vereist een selectie en
socialiseringsproces van nieuwe werknemers om hen van deze waarden
te doordringen. (Ouchi)
Geëxpliciteerde gedragscodes
Deze gedeelde waarden kunnen ook expliciet uitgedrukt worden in een
formele gedragscode.
Organisatieveranderingen
Om bepaalde plannen te verwezenlijken, moet de organisatie zelf aangepast worden. Er kunnen weerstanden zijn, als organisatieleden niet willen meewerken. Die kan passief (apathie, vertragingsmanoeuvres, stiptheidsacties) of actief (openlijk verzet, protest, weigering, blokkering) zijn. Dit kan persoonsgebonden (onwetendheid, angst, sociale en economische gevolgen ) of organisatiegebonden (structurele inertie, negatieve ervaringen, machtsevenwicht ) zijn.
Conflicthanteringmethoden
Een conflict is een situatie waarbij iemand meent dat een actie van iemand
anders onverzoenbaar is met het eigenbelang.
Conflict: zegen of vloek?
– Cognitief conflict
- Meer alternatieve visies en oplossingen, diepgaander begrip
- Leiders zien dit als een opportuniteit
– Weinig cognitief conflict à meer kans op zwakke besluitvorming à minder effectiviteit
Principes van lerende organisatie
Door opeenvolgende veranderingen kan de organisatie vaardigheden ontwikkelen om met toekomstige, onbekende veranderingen om te gaan. Een organisatie wordt als lerend beschouwd als het ontwikkelen van leercapaciteit en flexibiliteit bevorderd wordt door:
- Structuurkenmerken= ver doorgedreven decentralisatie, empowerment, intensief gebruik van coördinatiemechanismen…
- Informatiestromen = registratiesystemen, databanken, omgevingscanners…
- Personeelbeleid = continu opleiden, belonen voor gevolgd leertraject…