Logo
Print deze pagina

Fundamentele vraagstelling in strategisch beheer in organisaties

  • Strategisch management is geheel van processen:
    • Verkennen van omgeving organisatie
    • Ontwerpen van mogelijkheden tot waardecreatie
    • Analyse en evaluatie van die mogelijkheden
    • Keuze van die mogelijkheden
    • Beslissen over producten, diensten, middelen
    • Verwerven van middelen voor waardecreatie
  • Strategisch management verwijst naar herhaalbaarheid:
    • Strategie onderscheidt zich van geluk of toeval door herhaalbaarheid
  • Waardecreatie:
    • Waardecreatie:
      • Inschatten van behoeften & preferenties klant
      • Bedenken producten
      • Realiseren producten
      • Aanbieden producten
      • Aankoopbeslissing van klant à waarde voor onderneming
    • Waardedistributie:
      • Naar verschillende belanghebbenden
      • Alleen als waardecreatie = waardedistributie zal onderneming slagen in creatie van continuïteit en bereiken doelen
    • Fundamentele strategische vragen:
      • Welke middelen, structuren en processen moeten worden opgebouwd en benut om op een continue wijze waarde te creëren en distribueren en hoe moeten deze processen van opbouw en benutting worden aangepakt?
  • Continuïteit als doel van strategisch management:
    • SYSTEEMVISIE à winstobjectief vervangen door continuïteitsobjectief à CONTINUÏTEITSMODEL
Copyright © 2017. All rights reserved.