Logo
Print deze pagina

Gedragsmatige modellen

=proberen prestaties op het gebied van organisatiegedrag te meten
 performancestandaarden
methoden om performance te meten en evalueren
 technieken om performance te verbeteren en feedback
TMDM
=methode die specifiek ontwikkeld werd voor kenniswerkers en zorgt ervoor dat de maatstaven de mening van alle gerelateerde partijen vertegenwoordigen, 4 visies: strategische zelfvisie, klantenvisie, accountability-visie, informatiesysteemvisie

Goal setting theory
 link tussen doel en performance
 4 redenen waarom doelstellingen leiden tot performance
-> doelen bepalen het gedrag van mensen: zetten hun energie e inspanningen in op activiteiten die relevant zijn voor het doel en ze zetten minder in op activiteiten die niet relevant zijn voor het doel
-> doelstellingen wekken energie op: hogere e moeilijker te bereiken doelen leiden tot verhoogde inspanning dan makkelijke doelen
-> doelen verhogen het doorzettingsvermogen van de mens
-> doelstellingen zorgen ervoor dat mensen kennis vergaren en gebruiken die nuttig is voor de opdracht

MBO-systeem
=Topmanagement definieert eerst de strategische doelstellingen voor het volgende jaar
doelstellingen worden doorgegeven naar volgende managementlaag en deze managers bepalen doelstellingendie ze moeten behalen

Copyright © 2017. All rights reserved.