het investeringsproces
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1239 keer
1) Van idee tot businessplan: dit moet realistisch zijn, begrijpbaar, geloofwaardig => bepaald de financiële behoefte en bepaald hoeveel aandelen de eig willen vrijgeven.
2) Presentatie: BAN stuurt het businessplan bij.
- Team
- Activiteit: wat? Product? Welke behoefte?
- Markt: groeimogelijkheden? Omgevingsanalyse?
- Strategie
- Organisatie: partnerships?
- Financiële kerncijfers: omzetprognose, cashflow, resultaat
- Financieringsbehoefte: voor wat gebruikt?
- Business angel: welk type?
In deze fase: eerste contact investeerder en investeringsopportuniteit. Eerste indruk!
De investeerder zal nakijken of het voldoet aan zijn voorkeur: vertrouwde markt/sector, bedrag, locatie, levensfase, sector,… De vooropgezette mening van de business angel: afhankelijk van eerdere ervaringen, hobby’s, interesses,…
3) Nader bekijken project door een business angel: onderzoek businessplan met mind set die zeer kritisch is.
- Markt: liefst nichemarkt met groeipotentieel, niet competitief
- Ond, managementteam: ervaring, track record jockey, complementariteit
- Product: competitief voord, unique selling proposition (USP), me too prod.
- Financiële prognose: minder belangrijk,zijn toch in feit nooit juist. (glazen bol)
- Schatten potentieel business: marktaandeel ?
- Waarvoor wordt mijn geld gebruikt:liefst in bedrijfscyclus
- investee zelf ook investeren? Sweat equity niet voldoende = EV die wordt toegestaan aan manager op basis van zijn resultaten.
- BA wil TW creëren, de mate waarin de ondernemer luistert naar advies