Menu

het investeringsproces

1) Van idee tot businessplan: dit moet realistisch zijn, begrijpbaar, geloofwaardig => bepaald de financiële behoefte en bepaald hoeveel aandelen de eig willen vrijgeven.

2) Presentatie: BAN stuurt het businessplan bij.

  1. Team
  2. Activiteit: wat? Product? Welke behoefte?
  3. Markt: groeimogelijkheden? Omgevingsanalyse?
  4. Strategie
  5. Organisatie: partnerships?
  6. Financiële kerncijfers: omzetprognose, cashflow, resultaat
  7. Financieringsbehoefte: voor wat gebruikt?
  8. Business angel: welk type?

In deze fase: eerste contact investeerder en investeringsopportuniteit. Eerste indruk!

De investeerder zal nakijken of het voldoet aan zijn voorkeur: vertrouwde markt/sector, bedrag, locatie, levensfase, sector,… De vooropgezette mening van de business angel: afhankelijk van eerdere ervaringen, hobby’s, interesses,…

3) Nader bekijken project door een business angel: onderzoek businessplan met mind set die zeer kritisch is.

  1. Markt: liefst nichemarkt met groeipotentieel, niet competitief
  2. Ond, managementteam: ervaring, track record jockey, complementariteit
  3. Product: competitief voord, unique selling proposition (USP),  me too prod.
  4. Financiële prognose: minder belangrijk,zijn toch in feit nooit juist. (glazen bol)
  5. Schatten potentieel business: marktaandeel ?
  6. Waarvoor wordt mijn geld gebruikt:liefst in bedrijfscyclus
  7. investee zelf ook investeren? Sweat equity niet voldoende = EV die wordt toegestaan aan manager op basis van zijn resultaten.
  8. BA wil TW creëren, de mate waarin de ondernemer luistert naar advies

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen