Human relations of gedragsmatig managementperspectief.
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1478 keer
Situering in de tijd
Ontstaan in de jaren 30. Bereikte en hoogtepunt in de jaren 50 en 60.
Vandaag vermengd met moderne varianten. De pioniers hadden een
sociologische en psychologische achtergrond. Mayo, Follet, Maslow,
Herzberg, McGregor.
Algemene kenmerken
Mensgericht: organisaties zijn groepen van mensen. Het complexe
mensbeeld stelt dat mensen uniek, grillig, complex en onvoorstelbaar zijn, en
dus niet geprogrammeerd kunnen worden. Bovendien beïnvloeden ze elkaar.
Naast de opgelegde regels wordt het handelen van de mensen ook beïnvloed
door aandacht, respect, betoonde interesse en sociale contacten. Deze
gevoelsmatige logica kan de rationele logica afzwakken of versterken. Dit kan
resulteren in interne conflicten. Een mens heeft de wil en de vrije keuze om
dan te kiezen welk soort gedrag hij volgt. Mensen hebben verschillende
waarden en normen en dus gedragspreferenties, zodat zij anders zullen
reageren in een zelfde situatie.
Onderzoekers willen hier inzichten verwerven in de verschillende facetten
(wensen, normen, noden, conflicten met rationele logica) van het complex
mensbeeld, om het eruit voortvloeiende gedrag te kunnen begrijpen en
verklaren. Toe te passen regels ontwikkelen is minder belangrijk, en ze zullen
genuanceerder zijn, omdat ze voor complexe mensen gelden
Mayo vond tijdens zijn onderzoek in de Hawthorne fabrieken dat arbeiders
beter presteren als er goede verhoudingen zijn tussen hen onderling en met hun
hiërarchische chef. Dit leidt tot grotere tevredenheid. Bij zijn onderzoek bleef
de controlegroep even goed presteren als de groep die gemanipuleerd werd. Dit
kwam omdat ze meer aandacht kregen door het onderzoek, meer contact met
de bazen, en een hechter groepsgevoel.
Follet toonde het belang aan van informele groepen in organisaties, en het
belang om die in kaart te brengen, en zo het gedrag van de leden te verklaren
en bij te sturen. Verschillende mensen zochten naar factoren die mensen
motiveren om goed te presteren. Maslow stelde een piramide van subjectieve
behoeften op.
Herzberg stelde een lijst op van satisfactiefactoren en dissatisfactiefactoren, die mensen motiveren of net demotiveren. Deze twee groepen staan zeer ver uit elkaar (laag loon demotiveert, hoog loon blijft niet motiveren).
McGregor vond dat de bazen hun werknemers moeten kennen, en
op basis van hun kenmerken moest handelen. Als de mensen lui en hardleers
zijn, moeten ze gemotiveerd worden door beloning, bestraffing en strikte
controle. Enthousiaste en creatieve mensen moeten gemotiveerd worden door
inspraak en betrokkenheid.
X theorie | Y theorie |
Werken: liever niet! Geen ambitie Aversie voor verandering Onverantwoordelijk Willen geleid worden
| Werken: graag! Creatief Veranderen kan Verantwoordelijk Zelf-sturing is mogelijk
|
Bijzondere aandachtspunten
- Plannen: het complexe mensbeeld beïnvloedt de formulering van doelen.
- Organiseren: er is ook een informele structuur, groepen en
groepsdynamiek.
- Leiden: De werknemersgerichte leiderschapstijl is de mees efficiënte en
effectieve, omdat de werknemers gemotiveerd worden, eventueel door
inspraak en participatie.
- Controleren: het complexe mensbeeld maakt controlesystemen
ongeschikt.