Integrale kwaliteitszorg
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1128 keer
*INTEGRALE KWALITEITSZORG = waarborgen van kwaliteit door het geheel van waardecreërende activiteiten
*Premissen voor IKZ:
- Klant moet kwaliteit duidelijk kunnen waarnemen:
- Zoeken naar behoeften & aankoopcriteria klant
- Communicatie naar klant
- Zorgen dat klant betrokken wordt in alle fasen van productieproces
- Kwaliteit is een zaak van alle departementen:
- Interne klant
- Kwaliteit is systeemeigenschap (waarde wordt gecreëerd in zowel kernprocessen als ondersteunende processen)
- Kwaliteit veronderstelt inzet alle medewerkers:
- Interne communicatie
- Empowerment = zorgt dat medewerkers gepaste beslissingen tegenover klant kunnen nemen
- Kwaliteit vergt kwaliteitspartners:
- Stroomopwaarts:
- Partnerships met leveranciers
- Stroomafwaarts:
- Goede relatie met distributeurs
- EFFICIËNT CONSUMER RESPONSE (ECR):
- Samenwerking tussen bedrijven in bedrijfskolom
- Waarborgen dat klant verse, kwalitatieve en goedkope producten krijgt
- Stroomopwaarts:
- Kwaliteit is nooit af:
- Voortdurend streven naar kwaliteitsverbetering
- KAIZEN = iets geleidelijk maar gestaag aanpassen ten goede
- Soms zijn kwaliteitsspongen nodig:
- Gedurfde nieuwigheden = shocktherapie in gaan zetten
- BUSINESS PROCESS REENGINEERING (BPR)
- Kwaliteit is gratis:
- Correct produceren van begin af aan kan enorm kostenbesparend werken
- Kwaliteit is niet voldoende:
- Kwaliteit behoort tot concurrentievoorwaarden
- Kan door andere voordelen vervangen worden
- Kwaliteit kan zwak product niet redden:
*Deming-wiel (PLAN-DO-STUDY-ACT methode/PDCA cirkel) = voortdurende verbeteringen = reeks van activiteiten:
- Plan:
- Opmaken plan voor verbetering bestaande praktijken mbv onderzoek huidige situatie
- Doe:
- Plan uitvoeren
- Controleer:
- Uitvoering controleren
- Actie:
- Vervolgactie om verbetering duurzaam te maken = nieuwe norm
- Opnieuw PDCA cirkel om verbetering te stabiliseren