Kwaliteitsbeheer
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 862 keer
doel: ervoor zorgen dat de geleverde producten voldoen aan de kwaliteitsnormen
5 verschillende visies op kwaliteit
- Transcendente benadering
kwaliteit wordt gehanteerd als iets dat de gewone dagelijkse ervaring overstijgt - Productgebaseerde definities
verschillen in kwaliteit terug te brengen tot verschillen in de hoeveelheid van een gewenst ingrediënt of eigenschap(economisch gerichte visie) - Klantgerichte definities
producen worden afgestemd op de wensen en behoeften van de klant - Productiegebaseerde definities
- Waardegerichte definities
kwaliteit wordt beschouwd als de graad van uitmuntendheid tegen een aanvaardbare kostprijs
Integrale Kwaliteitszorg
= zoekt op zeer systematische wijze naar de grondoorzaak van de problemen en tracht de oorzaken systematisch te elimineren
2 bekende doelstellingen
ISO 9000
international standards of operations
waarborgt dat proces overeenkomt met de afgesproken normen
normen hebben betrekking op het hele proces, van eerste contact tot ontwerp en aflevering
onderdeel van IKZ
normen zijn internationaal erkend en worden gebruikt voor het beoordelen en vergelijken van bedrijven over heel de wereld
Six Sigma
= een kwaliteitsnorm die niet meer dan 3,4 defecten per miljoen eenheden of procedures toestaat