Lerende organisatie
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1031 keer
*Voorwaarden voor leren:
- Snelle en intensieve feedback:
- In praktijk gehinderd door dynamische complexiteit
- Systeemgericht denken:
- Denken over grenzen van functionele managementdomeinen heen
- Bereidheid tot veranderen:
- Ontleren, veranderen, vergeten
- DISSIDENTIE: in vraag stellen van vertrouwde
- Meta-leren:
- Leren over leren
- Interne locus of control:
- INTERNE ATTRIBUTIE
- Besef dat men zelf aan basis ligt van oorzaken en fouten
*Organisatieprincipes voor lerende organisatie
- Systeembewust handelen en denken:
- Opbouwen geïntegreerd totaalbeeld = berust op:
- Teamwerk
- Jobrotatie & interne promotie
- Breed geöriënteerde opleidingen in multifunctionele groepen
- Aandacht voor departementsoverschrijdende verbanden
- Vermenigvuldigen contanten met buitenwereld
- Geïntegreerd totaalbeeld zal dan ook door leden organisatie worden gedeeld
- Nadruk op collectief leren:
- Gezamenlijk aanpakken van problemen met alle stakeholders
- Onderhouden van frequente en open communicatie met alle stakeholders
- Permanente waakzaamheid voor problemen die zich bij alle stakeholders voordoen
- Voortdurende bereidheid om ook op problemen van stakeholders actie- en oplossingsgericht te reageren
- Opbouwen geïntegreerd totaalbeeld = berust op:
- Streven naar vernieuwing & verbetering:
- Herwinnen concurrentiekracht = 3 doelstellingen:
- Verkleinen
- Verbeteren
- Vernieuwen
- VERNIEUWEND LEREN:
- Hanteren nieuw referentiekader
- Herformuleren uitgangspunten, werkwijzen en afspraken
- Afleren, vergeten, ontleren (uitdaging!)
- Organisatieklimaat:
- Vrijheid voor dissidente ideeën
- Voortdurend in vraag stellen
- Openheid voor het nieuwe
- VERBETEREND LEREN (continuous improvement):
- Voortdurende verbetering van processen binnen organisatie
- Ondersteund worden door:
- Scherpe objectiefstelling
- Permanente meting performantie
- Voortdurende evaluatie metingen in functie van doelstellingen
- Herwinnen concurrentiekracht = 3 doelstellingen:
- Aangepaste informatiestromen:
- Leren wordt ondersteund en bevorderd door gepaste informatiestromen
- Bijpassende infrastructuur
- Comprimeren tijd & afstand & toegankelijkheid informatie belangrijk
- Gevarieerde informatie
- Onbeperkte toegang voor iedereen in organisatie
- Zelfregulerende teams:
- Zelfregelende organisatie vertrekt in haar coördinatie- & controlemechanismen van minimumspecificaties:
- Weinig sturing van bovenaf
- vlakke structuur
- management schept voorwaarden voor ontstaan zelfregulerende teams
- managers zijn verantwoordelijk voor ter beschikking stellen van middelen voor teams
- Leiderschapsstijl = participerend & ondersteunend
- Zelfregelende organisatie vertrekt in haar coördinatie- & controlemechanismen van minimumspecificaties:
- Maximale benutting van aanwezige kennis:
- Maximaal kennis delen binnen & tussen afdelingen
- Klemtonen managementontwikkeling:
- Invullen reële opleidingsnoden
- Toepassing van nieuwe kennis op werkplek ondersteunen
- Reflectie over eigen functioneren
- Experimenteren & foutentolerantie
- Gemeenschappelijke visie:
- Missie gedreven organisatie
- Kenmerken missie:
- Beknopt & eenvoudig
- Getuigend van visie
- Wars van commercieel misbruik
- grensverleggend
- Trans-rationele processen:
- Niet allen rationaliteit
- Ook intuïtie, gevoel en emoties