Menu

Onderneming als open systeem

OPEN SYSTEEM-model (Sanchez & Heene):

  • Producten en product/markt-combinaties:
    • Meest concrete vertaling gekozen ondernemingsstrategie
  • Operaties:
    • Productontwerp
    • Productontwikkeling
    • Productie
    • Marketing/verkoop
  • Tastbare ondernemingsmiddelen:
    • Bepalen mee welke operaties kunnen uitgevoerd worden en hoe die zal verlopen
  • Ontastbare ondernemingsmiddelen:
    • Beïnvloeden tastbare middelen en operaties
    • Binnen onderneming (kennis, vaardigheden,…)
    • Buiten onderneming (imago, merknaam,…)
  • Managementprocessen:
    • Besturen aanwending tastbare en ontastbare middelen en uitvoering operaties
    • Vastleggen data
    • Bepalen informatieverwerking
    • Ontstaan van informatie- en beslissingsstroom naar lagere elementen
  • Strategische logica:
    • Sturing van managementprocessen
    • Fundamentele denkmodel dat aan basis ligt van uittekening onderneming, organisatie en wijze waarop ze concurrentiekracht zal opbouwen.
    • Competitiviteitsrecept

*Lagere elementen - zekere en duidelijke data (kwantitatief)

*Hogere elementen - onzekere en onduidelijke data (kwalitatief):

  • langere reactietijd
  • debat, discussie en onzekerheid
  • onzekerheid bij verwerken data tot info

*Veranderende omgeving - groeiende onzekerheid en lange reactietijd factoren waarmee rekening moet gehouden worden in groeistrategie. - Anticipatie en pro-activiteit noodzakelijk om hogere elementen bij te sturen.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen