Onderzoek en ontwikkelingsmanagement
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 814 keer
Activiteiten
Welke noden zijn er en hoe moeten we ons product aanpassen om daaraan te voldoen? Welke knowhow hebben we nodig?
Bij productontwikkeling worden via marktonderzoek de functionele wensen van klanten over het product geïdentificeerd, en doorvertaald in technische vereisten. Die worden dan uitgewerkt tot een dienst-verleningontwerp. Er worden prototypes of testfasen gedaan. Het ontwerp wordt juridisch beschermd.
Bij procesontwikkeling zijn het ongeveer dezelfde fasen. De aanpassingseisen worden geïdentificeerd, er wordt gezocht naar passende oplossingen, en dan worden die uitgetest.
Technieken, instrumenten, richtlijnen en principes
Bij het identificeren van functionele wensen zijn er market pulled innovations die door de externe omgeving gevraagd worden. Die trends moeten dus in de gaten worden gehouden, en de organisatie moet beslissen of ze er in meegaat of niet.
Market pushed innovations = organisatie gaat er van uit dat behoeften maakbaar zijn, en dat de omgeving wel naar het nieuwe product zal vragen.
Market pulled innovations = creatie van producten waar maatschappij om vraagt.
Bij het ontwikkelen van idee tot concreet ontwerp:
- Techniek van divergent denken = afwijkende en dus vernieuwende ideeën
expliciet en systematisch belonen om gekende problemen op een nieuwe
manier aan te pakken.
- Mind mapping/techniek van associatief denken =visueel denkpatronen
weergeven.
- Creatief brainstormen = zonder richtlijnen zoeken naar nieuwe ideeën.
- Teamwerk = meer mensen zijn creatiever dan 1.
- Tijdelijke werkeenheden = selectief aantal medewerkers zoeken gericht
naar gewenste vernieuwingen.
- Participatief management = mee beslissen bevordert het zoeken naar
vernieuwingen.
- Empowerment = meer vrijheid bevordert het zoeken naar vernieuwingen.
- Transformationeel, charismatisch en visionair leiderschap stimuleert
mensen om buiten de betreden paden te stappen.
- Algemene richtlijnen = mensen moeten los komen van dagelijkse
gewoonten. Ideeën moeten tijd krijgen, langetermijnmijlpalen proberen halen,
hard en intensief werk stimuleren, beloon goede en creatieve ideeën, leer uit
fouten, uitdagende doelen vooropzetten, niet te formalistisch werken.
- Feasibility studies brengen de technische en economische haalbaarheid van
het ontwerp in kaart