Menu

RENDABILITEITCOËFFICIËNTEN

RESULTATEN EN OMZET


A. Nettobedrijfsresultaat/omzet

= marge tussen bedrijfsopbrengsten en bedrijfskosten.
Deze marge biedt de mogelijkheid het hoofd te bieden aan uitz en financiële kosten.
EBIT= Earnings before interest and taxes.

B. bedrijfscashflow (bedrijfskasstroom)/omzet

NCF= nettowinst + afschrijvingen + voorzieningen
EBITDA= Earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation.
de laatste twee worden aan de nettowinst toegevoegd, (wel kosten, geen uitgaven)
afschrijvingen inhouden=> onderneming heeft in haar actief fondsen die de belastbare winst doen toenemen, nettowinst doen stijgen, dividenden doen stijgen.

CF bepaalt TBC, niet de nettowinst.

C. Nettoresultaat/omzet

Bedrijfsresultaat + financieel + uitzonderlijk resultaat

D. Cashflow (kasstroom)/omzet

Negatief= cashdrain

DE RESULTATEN EN HET TOTAAL VAN DE ACTIVA

  1. Nettobedrijfsresultaat/totaal activa

Gevolg v/d inzet v zowel EV als VV. o.a. d betaling v financiële K is zo mogelijk

Derdenrendabiliteitspercentage/P-derden/P-ratio= de verhouding van de financiele kosten tot de vreemde middelen ter beschikking gesteld via financiële instellingen.

PA-ratio/profitability on assets= globale rendabiliteitspercentage van de activa na afs en bel

PA < P => bedrijf zal aarzelen om kredieten te gebruiken.

P-derden ratio= financiële kosten / bankschulden op KT en LT

PA- ratio= (nettoresultaat + financiële kosten) / totaal activa

2. Bedrijfscashflow

Neemt toe als omzet toeneemt

Ratio bedrijfscashflow/omzet constant

Want indien totaal vd activa niet wijzigt, stijgt deze ratio

Evolutie ratio bedrijfscashlow/totale activa hangt af van

-de evolutie van de ratiobedrijfscashlow/omzet

-de rotatieratiovan het actief= hoeveel keer roteert het totale actief (omzet/TA)

gearing effect/tandwieloverbrenging= hoe hoger de rotatieratio van het actief, hoe sterker het effect van de ratio bedrijfscashlow/omzet op de ratio bedrijfscashflow/totale activa.

Bedrijfscashflow =

Bedrijfscashflow x

Omzet

Totaal activa

Omzet

Totaal activa

Praktijk: Zware installaties, industrieel materieel= rotatieratio 1=> Gearing effect onbestaand

Handelgerichte sector: gearing effect groot

Recent investeringsbedrijf: gearing effect laag , lijkt minder dynamisch (maar mss toch wel competitiever op LT)

Oudere investeringen die reeds zijn afs: gearing effect hoog

  1. Nettoresultaat

Nettowinst/totaal activa

Ook hier gearing effect= hoe sneller de activa roteren, des te groter de kans dat de nettowinst toeneemt in verhouding tot deze activa.

Nettowinst =

Nettowinst x

Omzet

Totaal activa

Omzet

Totaal activa

2. Nettocashflow

nettocashflow =

nettocashflow x

Omzet

Totaal activa

Omzet

Totaal activa

DE TOEGEVOEGDE WAARDE EN DE RESULTATEN

Wat is de TW die het materiaal, de producten en de goederen ondergingen in het bedrijf?

-Omvat de personeelskosten en overige bedrijfskosten

-Basis van het resultaat

-Barometer van de creativiteit van de onderneming

Omzet – (AK HG + AK overige g&d)

TW/omzet

Men kan om het even welke kost relateren aan TW: personeelskost/TW, financiële kost/TW, cashflow/TW… zo komen we te weten of het bedrijf personeel- of kapitaalintensief bedrijf is. (analyse van de exploitatie)

DE RESULTATEN EN DE EIGEN MIDDELEN

Buitenstaanders hierin heel geïnteresseerd

P/E-ratio=price/earning=totaal nettoresultaat / aantal dividendgerechtigde AD

= koers/winst verhouding= beurskoers vergelijken met nettoresultaat per AD

Payback methode (zie later)

Opletten: soms EV zo gering (zwakke solvabiliteit), dan is er een groot rendabiliteitspercentage voor de verkeerde redenen. (reus op lemen voeten)

Nettowinst/EV

Nettocashflow/EV

Opgelet: als EV hier klein is, dan is er sprake van opnieuw een soort van tandwielaandrijving die alles uit proporties blaast. (TA/EV) hogerotatie zorgt ervoor dat ratio hoog uitdraait; VALS POSITIEF

nettowinst =

nettowinst x

Totaal activa

EV

Totaal activa

EV

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen