Technieken en instrumenten
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1243 keer
Elk managementperspectief hanteert zijn eigen technieken, instrumenten, principes of richtlijnen.
De rationele instrumentenkoffer
Er moet bij elke stap gebruik gemaakt worden van een gestandaardiseerde set van erkende en zo kwaliteitsgaranderende instrumenten. Enkele voorbeelden zijn:
- Formulering missie: zowel inhoudelijke als vormelijke criteria
- Beantwoorden van de vraag WAT, WIE, GARANTIES, WAARDEN, WAAROM
- Vormelijk dient de formulering beknopt en begrijpbaar te zijn
- Strategische omgevinganalyse: welke informatie, hoe interpreteren
- SWOT-analyse: Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats
- Strategische doelen: waaraan voldoen goede doelen
- SMART-criteria
- Strategische acties: welke alternatieven zijn voor handen
- Tabel 8.1 p.326-327 (omvatrijke opsomming, zie boek – de grote lijnen volgen op de volgende pagina)
- Implementatie: waken dat alle vooropgezette doelen zoveel mogelijk worden gerealiseerd
Alternatieven
Strategisch doel | Alternatieve strategische acties |
Bekomen van concurrentiële positie |
|
Een groei bewerkstelligen | Inhoudelijk:
Organisatorisch:
|
Een meer evenwichtig productportfolio beheren |
|
Gedragsmatige principes en richtlijnen
Er bestaat niets zoiets als een gestandaardiseerde set van kwaliteitsgaranderende instrumenten. Het gebruik van de instrumenten wordt beïnvloed door het complexe mensbeeld en de eigen opvattingen over het dominante gedragspatroon. Wel zijn er enkele suggesties in verband met de strategische cyclus:
- Missie: een realiteitsgetrouwe weergave van het dominante gedragspatroon
- Strategische omgevingsanalyse
- Aandacht besteden aan informatiefilters die de interpretatie beïnvloeden
- Om de zoveel tijd deze aanpassen aan de omgeving
- Op zoek gaan naar scharniermomenten
- In termen van de SWOT-analyse aangeven binnen welk kader de interpretatie gebeurt
- Strategische doelen
- Het spelen van het complexe mensbeeld en de perceptievorming
- Belang voor interne doelconflicten
- Strategische acties: elke organisatie bepaalt zelf hoe ze haar doelen realiseert
- Implementatie: er wordt niet gesteld dat de doelen koste van het kost moeten gehaald worden. Er wordt tevens bijgestuurd in geval van omgevingsveranderingen en veranderende noden.
De politieke richtlijnen en principes
Er worden geen suggesties gemaakt met betrekking tot een gestandaardiseerde set van kwaliteitsgaranderende instrumenten. Het gebruik van de instrumenten wordt sterk beïnvloed door het complexe mensbeeld en het eigenbelang van de diverse stakeholders. Enkele voorbeelden van principes zijn:
- Missie: een compromisoplossing
- Een weerspiegeling (meestal) van het denken van de meest dominante of machtigste stakeholder(s).
- Hoe meer stakeholders, hoe vager de missie
- Strategische omgevingsanalyse: wordt sterk vertekend door de stakeholder(s) die de omgevingsanalyse realiseren
- Strategische doelen & acties: onderhevig aan politiek gedrag
- Vage, geen SMART-criteria
- Implementatie: onderhevig aan politiek gedrag
- Zoeken naar compromissen, in plaats van koste wat het kost de doelen proberen te halen