Menu

Technieken en instrumenten

Elk managementperspectief hanteert zijn eigen technieken, instrumenten, principes of richtlijnen.

De rationele instrumentenkoffer

Er moet bij elke stap gebruik gemaakt worden van een gestandaardiseerde set van erkende en zo kwaliteitsgaranderende instrumenten. Enkele voorbeelden zijn:

  • Formulering missie: zowel inhoudelijke als vormelijke criteria
    • Beantwoorden van de vraag WAT, WIE, GARANTIES, WAARDEN, WAAROM
    • Vormelijk dient de formulering beknopt en begrijpbaar te zijn
  • Strategische omgevinganalyse: welke informatie, hoe interpreteren
    • SWOT-analyse: Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats
  • Strategische doelen: waaraan voldoen goede doelen
    • SMART-criteria
  • Strategische acties: welke alternatieven zijn voor handen
    • Tabel 8.1 p.326-327 (omvatrijke opsomming, zie boek – de grote lijnen volgen op de volgende pagina)
    • Implementatie: waken dat alle vooropgezette doelen zoveel mogelijk worden gerealiseerd

Alternatieven

Strategisch doel

Alternatieve strategische acties

Bekomen van concurrentiële positie

  • Kostenleiderschap
  • Differentiatiestrategie
  • Focusstrategie

Een groei bewerkstelligen

Inhoudelijk:

  • Marktpenetratie
  • Productontwikkeling
  • Marktontwikkeling
  • Diversificatie

Organisatorisch:

  • Interne groei
  • Fusie (permanente samenwerking)
  • Acquisitie of permanente overname
  • Joint venture (tijdelijke samenwerking)

Een meer evenwichtig productportfolio beheren

  • Cash cow producten
  • Stars-producten
  • Question mark producten
  • Dogs-producten

Gedragsmatige principes en richtlijnen

Er bestaat niets zoiets als een gestandaardiseerde set van kwaliteitsgaranderende instrumenten. Het gebruik van de instrumenten wordt beïnvloed door het complexe mensbeeld en de eigen opvattingen over het dominante gedragspatroon. Wel zijn er enkele suggesties in verband met de strategische cyclus:

  • Missie: een realiteitsgetrouwe weergave van het dominante gedragspatroon
  • Strategische omgevingsanalyse
    • Aandacht besteden aan informatiefilters die de interpretatie beïnvloeden
    • Om de zoveel tijd deze aanpassen aan de omgeving
    • Op zoek gaan naar scharniermomenten
    • In termen van de SWOT-analyse aangeven binnen welk kader de interpretatie gebeurt
  • Strategische doelen
    • Het spelen van het complexe mensbeeld en de perceptievorming
    • Belang voor interne doelconflicten
  • Strategische acties: elke organisatie bepaalt zelf hoe ze haar doelen realiseert
  • Implementatie: er wordt niet gesteld dat de doelen koste van het kost moeten gehaald worden. Er wordt tevens bijgestuurd in geval van omgevingsveranderingen en veranderende noden.

De politieke richtlijnen en principes

Er worden geen suggesties gemaakt met betrekking tot een gestandaardiseerde set van kwaliteitsgaranderende instrumenten. Het gebruik van de instrumenten wordt sterk beïnvloed door het complexe mensbeeld en het eigenbelang van de diverse stakeholders. Enkele voorbeelden van principes zijn:

  • Missie: een compromisoplossing
    • Een weerspiegeling (meestal) van het denken van de meest dominante of machtigste stakeholder(s).
    • Hoe meer stakeholders, hoe vager de missie
  • Strategische omgevingsanalyse: wordt sterk vertekend door de stakeholder(s) die de omgevingsanalyse realiseren
  • Strategische doelen & acties: onderhevig aan politiek gedrag
    • Vage, geen SMART-criteria
  • Implementatie: onderhevig aan politiek gedrag
    • Zoeken naar compromissen, in plaats van koste wat het kost de doelen proberen te halen

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen