Menu

Types beheerscontrole

  • Tijdsgerichtheid:
    • FEEDBACK CONTROLE:
      • Controle na de feiten
      • Informatie uit verleden
      • Controlerapporten genereren niet noodzakelijk correcties
      • Nadeel tijdsvertraging
    • FEEDFORWARD CONTROLE:
      • Proactief een afwijking van standaarden te voorspellen en hierop in te spelen vooraleer deze afwijking zich kan voordoen
      • Vaak op informele wijze
      • Voordeel: door oefening van anticiperen = strategische alternatieven bedenken
      • Nadeel: kost planning & risico verkeerde voorspellingen
    • Beiden vullen elkaar goed aan
  • Object van controle:
    • OUTPUT-CONTROLE:
      • Concentreert zich op resultaten
      • Geschikt voor gedecentraliseerde ondernemingen met relatief autonome verantwoordelijkheidscentra
      • 3 voorwaarden:
        • duidelijke definitie gewenste resultaten
        • invloed op resultaten door degene die gecontroleerd wordt
        • meetbaarheid van resultaten
    • ACTIE-CONTROLE:
      • Mensen in organisatie de juiste dingen laten doen of ongewenst gedrag vermijden
      • Vormen:
        • Opleggen beperkingen
        • Voorleggen geplande activiteiten aan hoger management voor goedkeuring
        • Afleggen van verantwoording door leden organisatie
    • Ouchi = keuze tussen actie- en outputcontrole:
      • 2 factoren:
        • mogelijkheid om resultaten te meten
        • kennis transformatieproces

Volledige kennis

Onvolledige kennis

Hoge meetbaarheid

Actie / output

Output

Lage meetbaarheid

Actie

Clancontrole

  • Clancontrole= controle gebaseerd op cultuur, waarbij leden van de clan zich scharen achter aantal gemeenschappelijke waarden
  • INPUT-CONTROLE:
    • Beperkingen in middelen die gebruikt worden voor uitvoeren activiteiten in organisatie
  • Graad van actieve betrokkenheid management:
    • DIAGNOSTISCHE CONTROLE:
      • Top management schenkt relatief weinig aandacht aan beheerscontrolesysteem en beperkt zijn tussenkomst tot afwijkingen en uitzonderingen
      • Kenmerken:
        • Stafspecialisten belangrijke rol
        • Managers slechts zijdelings betrokken bij beheerscontroleproces
        • Informatie & data doorgespeeld via formele kanalen
        • Proces wordt verondersteld vooraf gestelde resultaten te bereiken
    • INTERACTIEVE CONTROLE:
      • Topmanagement actief betrokken bij bepaalde activiteiten
      • Kenmerken:
        • Vereist regelmatig aandacht van alle geledingen in organisatie
        • Informatie wordt persoonlijk geïnterpreteerd in bediscussieerd met alle partijen
        • Steunt op permanent in vraag stelling van onderliggende assumpties en actieplannen

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen