Types beheerscontrole
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 1094 keer
- Tijdsgerichtheid:
- FEEDBACK CONTROLE:
- Controle na de feiten
- Informatie uit verleden
- Controlerapporten genereren niet noodzakelijk correcties
- Nadeel tijdsvertraging
- FEEDFORWARD CONTROLE:
- Proactief een afwijking van standaarden te voorspellen en hierop in te spelen vooraleer deze afwijking zich kan voordoen
- Vaak op informele wijze
- Voordeel: door oefening van anticiperen = strategische alternatieven bedenken
- Nadeel: kost planning & risico verkeerde voorspellingen
- Beiden vullen elkaar goed aan
- FEEDBACK CONTROLE:
- Object van controle:
- OUTPUT-CONTROLE:
- Concentreert zich op resultaten
- Geschikt voor gedecentraliseerde ondernemingen met relatief autonome verantwoordelijkheidscentra
- 3 voorwaarden:
- duidelijke definitie gewenste resultaten
- invloed op resultaten door degene die gecontroleerd wordt
- meetbaarheid van resultaten
- ACTIE-CONTROLE:
- Mensen in organisatie de juiste dingen laten doen of ongewenst gedrag vermijden
- Vormen:
- Opleggen beperkingen
- Voorleggen geplande activiteiten aan hoger management voor goedkeuring
- Afleggen van verantwoording door leden organisatie
- Ouchi = keuze tussen actie- en outputcontrole:
- 2 factoren:
- mogelijkheid om resultaten te meten
- kennis transformatieproces
- 2 factoren:
- OUTPUT-CONTROLE:
| Volledige kennis | Onvolledige kennis |
Hoge meetbaarheid | Actie / output | Output |
Lage meetbaarheid | Actie | Clancontrole |
- Clancontrole= controle gebaseerd op cultuur, waarbij leden van de clan zich scharen achter aantal gemeenschappelijke waarden
- INPUT-CONTROLE:
- Beperkingen in middelen die gebruikt worden voor uitvoeren activiteiten in organisatie
- Graad van actieve betrokkenheid management:
- DIAGNOSTISCHE CONTROLE:
- Top management schenkt relatief weinig aandacht aan beheerscontrolesysteem en beperkt zijn tussenkomst tot afwijkingen en uitzonderingen
- Kenmerken:
- Stafspecialisten belangrijke rol
- Managers slechts zijdelings betrokken bij beheerscontroleproces
- Informatie & data doorgespeeld via formele kanalen
- Proces wordt verondersteld vooraf gestelde resultaten te bereiken
- INTERACTIEVE CONTROLE:
- Topmanagement actief betrokken bij bepaalde activiteiten
- Kenmerken:
- Vereist regelmatig aandacht van alle geledingen in organisatie
- Informatie wordt persoonlijk geïnterpreteerd in bediscussieerd met alle partijen
- Steunt op permanent in vraag stelling van onderliggende assumpties en actieplannen
- DIAGNOSTISCHE CONTROLE: