Logo
Print deze pagina

Types beheerscontrole

  • Tijdsgerichtheid:
    • FEEDBACK CONTROLE:
      • Controle na de feiten
      • Informatie uit verleden
      • Controlerapporten genereren niet noodzakelijk correcties
      • Nadeel tijdsvertraging
    • FEEDFORWARD CONTROLE:
      • Proactief een afwijking van standaarden te voorspellen en hierop in te spelen vooraleer deze afwijking zich kan voordoen
      • Vaak op informele wijze
      • Voordeel: door oefening van anticiperen = strategische alternatieven bedenken
      • Nadeel: kost planning & risico verkeerde voorspellingen
    • Beiden vullen elkaar goed aan
  • Object van controle:
    • OUTPUT-CONTROLE:
      • Concentreert zich op resultaten
      • Geschikt voor gedecentraliseerde ondernemingen met relatief autonome verantwoordelijkheidscentra
      • 3 voorwaarden:
        • duidelijke definitie gewenste resultaten
        • invloed op resultaten door degene die gecontroleerd wordt
        • meetbaarheid van resultaten
    • ACTIE-CONTROLE:
      • Mensen in organisatie de juiste dingen laten doen of ongewenst gedrag vermijden
      • Vormen:
        • Opleggen beperkingen
        • Voorleggen geplande activiteiten aan hoger management voor goedkeuring
        • Afleggen van verantwoording door leden organisatie
    • Ouchi = keuze tussen actie- en outputcontrole:
      • 2 factoren:
        • mogelijkheid om resultaten te meten
        • kennis transformatieproces

Volledige kennis

Onvolledige kennis

Hoge meetbaarheid

Actie / output

Output

Lage meetbaarheid

Actie

Clancontrole

  • Clancontrole= controle gebaseerd op cultuur, waarbij leden van de clan zich scharen achter aantal gemeenschappelijke waarden
  • INPUT-CONTROLE:
    • Beperkingen in middelen die gebruikt worden voor uitvoeren activiteiten in organisatie
  • Graad van actieve betrokkenheid management:
    • DIAGNOSTISCHE CONTROLE:
      • Top management schenkt relatief weinig aandacht aan beheerscontrolesysteem en beperkt zijn tussenkomst tot afwijkingen en uitzonderingen
      • Kenmerken:
        • Stafspecialisten belangrijke rol
        • Managers slechts zijdelings betrokken bij beheerscontroleproces
        • Informatie & data doorgespeeld via formele kanalen
        • Proces wordt verondersteld vooraf gestelde resultaten te bereiken
    • INTERACTIEVE CONTROLE:
      • Topmanagement actief betrokken bij bepaalde activiteiten
      • Kenmerken:
        • Vereist regelmatig aandacht van alle geledingen in organisatie
        • Informatie wordt persoonlijk geïnterpreteerd in bediscussieerd met alle partijen
        • Steunt op permanent in vraag stelling van onderliggende assumpties en actieplannen
Copyright © 2017. All rights reserved.