Wat is controleren
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Lees 863 keer
= vaststellen v/d werkelijke prestaties van de organisatie, die evalueren door vergelijking met de vooropgestelde richtlijnen en prestatienormen, en ondersteunende of corrigerende maatregelen nemen.
-Volgens de klassiekers is er een sterk lineair proces bij controle: eerst een gewenst doel of standaard formuleren, dan informatie verzamelen over de realiteit, de vergelijking van deze informatie met de standaard en ten slotte de corrigerende maatregelenDe informatie met accuraat, actueel en relevant voor de indicator zijn. Ze moet tijdig verstrekt worden, eenvoudig en gemakkelijk te consulteren door managers. Ze moet systematisch bijgehouden worden, en efficiënt en kostenbewust beheerd worden.
Er is technische kennis vereist om de informatie te verzamelen, te verwerken, te stockeren en te rapporteren.
Een indicator geeft een aanwijzing over de toestand van het betreffende
doel of plan. Realisatie bereikt of niet?
- Nadere omschrijving concepten en kernconcepten: voor interpretatie
vatbaar, en er kunnen op verschillende manieren concepten en indicatoren uitgeklaard worden.
- Identificatie en keuze van soorten indicatoren:
- input (aangewende middelen)
- throughput (geleverde inspanningen)
- output indicatoren
Klassiekers gaan vooral voor output, gedragsmanagement heeft geen
voorkeur, en erkend de andere twee als interessante tussenresultaten.
Anderzijds zijn er ook kwantitatieve of kwalitatieve indicatoren.
Rationelen gaan voor kwantitatief, gedragsmanagement heeft geen
voorkeur omdat niet alle activiteiten kwantificeerbaar zijn.
- Beoordeling kwaliteit indicatoren: validiteit (meet de indicator wat hij
beweert te meten, niet onvolledig en geen andere concepten?),
betrouwbaarheid (de meting mag niet veranderen naargelang de persoon
die meet of de tijd), legitimiteit (zinvol, relevant, universeel
referentiekader, aanvaardbaar voor alle organisatieleden).
- Formulering van normen: normen vindt men meestal terug in de doelen.
Die geeft weer welke waarde de indicator moet bereiken zodat er
realisatie is. Minimumnormen, maximumnormen (mag niet overschreden
worden), range (norm ligt tussen 2 waarden), referentiewaarde/exacte
waarde, benchmark… Dit kan in cijfers of woorden uitgedrukt worden.
Indicatoren ~ verschillende schalen
Kwalitatief
Nominaal = Categorieën (geen ranking)
Bv. Mannen vs vrouwen, Opvang mogelijkheden voor bejaarden, Pol en Soc’ers versus Burgie
Ordinaal (rank)
Categorieën die een rang volgorde voorstellen, maar de afstand tussen die categorieën is niet expliciet
Bijv. Weinig autonomie, medium autonomie, veel autonomie, Categorieën inkomensniveau, schaal 1->7: van helemaal niet belangrijk tot heel belangrijk
Kwantitatief
Interval
Rank in numerische schaal waarbij afstand tussen waarden dezelfde is (geen absoluut nulpunt) Bv. Graden Celsius, Fahrenheit
Ratio
Alle eigenschappen van interval MET absoluut nulpunt Bv. Lengte, gewicht, …
Om te kunnen vaststellen of de doelen en plannen gerealiseerd zijn, moet de organisatie over de nodige technische expertise beschikken. Vooral klassiekers hechten hier belang aan. Zij ontwikkelen veel technische richtlijnen en suggesties om de expertise aan te scherpen. Zij dragen veel bij tot de ontwikkeling van prestatie -meetsystemen.
definitie: enkel prestatiemeting. Problemen bij implementatie worden gezien als het gevolg van een slechte planning.
- Bij het gedragsmatig perspectief heeft men ook aandacht voor het voorafgaand implementatieproces. Plannen kunnen onvolmaakt zijn, er zijn mogelijk conflicterende interpretaties, of de situatie is veranderd waardoor het plan moet worden bijgestuurd. Controleren gaat dus niet altijd samen met realiseren.
. De enge