Menu

Belang van ondernemerschap wereldwijd

- GEM meet ondernemerschap als een geheel van zowel aanvangend ondernemerschap(ondernemers die hun bedrijf nog niet opgestart hebben maar wel al activiteiten uit voeren die leiden tot de opstart) als van nieuwe bedrijven(bedrijven tussen 3 maanden en 3,5 jaar oud)

-TEA-index geeft aan welkpercentage van de bevolking betrokken was bij een van deze 2 activiteiten
-Europese landen doen het relatief slecht wat betreft ondernemerschap
-> ons sociale zekerheidssysteem voorziet opvangnetten voor werknemers en werklozen
-> de attitude ten opzichte van falen
-> zwaarder reglementeringen wat betref faillissementen en terugbetalingsverplichtingen
Discharge-periode= periode na het faillissement waarin men verplicht is schulden terug te betalen

Lees meer...

Soorten ondernemerschap

Onafhankelijke ondernemers
 starten hun zaak op basis van een zelfstandig ontwikkeld idee of kennis
Afhankelijke ondernemers
 zijn afhankelijk van de overdracht van kennis/technologie vanuit een bestaande organisatie

Academische spin-offs
afhankelijke ondernemers vanuit onderzoek door universiteiten of onderzoeksinstellingen en zijn ze afhankelijk van hun voor overdracht van kennis
Corporate spin-offs
 ontstaan vanuit bedrijven en zijn afhankelijk van overdracht van kennis vanuit moederbedrijf
venture capital gefinancierde ondernemingen
 zien het groots
starten met een uitgebalanceerd team en vaak radicaal nieuwe technologie
 halen geld op bij venture capital fondsen
Prospectors
 hebben idee of technologie maar nog op zoek naar juiste businessmodel om markt te benaderen
 technologie vaak nog in een vroege fase en incrementeel van aard
Productstarters
 starten met een innovatief product
 starten met geringe middelen
 klein, ervaren ondernemersteam
Transitionele starters
 bieden een dienst aan
 hebben relatief weinig financiële middelen nodig
Intrepeneurschap
 mensen in een grotere organisaties het gedrag en de rol van ondernemers op zich nemen tijdens de uitvoering van hun taak binnen een bedrijf als werknemer

Lees meer...

Entrepeneurial oriantation en het ondernemerschapsproces

= karakteriseert de kernprocessen van ondernemerschap
bestaat uit 5 dimensies:

  • Autonomie
     verwijst naar een onafhankelijke actie van een individu of team met de bedoeling een idee of visie te realiseren
  • Innovativitei
     reflecteert de neiging van een bedrijf om nieuwe ideeën en creatieve processen te genereren en te ondersteunen
  • Risico-oriëntatie
    reflecteert het hogere risico van de zelfstandige ondernemer ten opzichte van de werknemer
  • Competitieve agressiviteit
     verwijst naar de observatie dat een ondernemer het gras voor de voeten van een concurrent weg wil maaien
  • Proactiviteit
     duidt op anticipatie van toekomstige problemen, behoeften of wijzigingen
    tegenovergestelde van passiviteit

Lees meer...

Kenmerken van de ondernemer

  • Kennis: veel succesvolle ondernemingen starten een bedrijf in een sector waar ze eerder actief waren
  • Privé en persoonlijk netwerk
  • Veel energie nodig
  • Betrokkenheid bij de onderneming
  • Gepassioneerde mensen

Manager Ondernemer

Manager

 manager streeft opportuniteit na met de bedoeling waarde te creëren
 groot verschil in schaal van activiteiten

 manager kan handelen alsof het bedrijf het zijne is

Ondernemer

 doorloopt proces van idee tot commercialisatie
 grote verschil in schaal van activiteiten
 ondernemer handelt omdat het bedrijf het zijne is

Lees meer...

De doorsneeondernemer

Shane:
 blanke man tussen 40 en 50 jaar
onderneming die ze opstart weinig spectaculair: lowtechonderneming
doel van ondernemer: in eigen levensonderhoud voorzien
 start vaak in een sector waarin hij zelf jaren actief was
eigen middelen/banklening/startkapitaal van niet meer dan 25000

Lees meer...

Het ondernemerschapsproces

Proces start met innovatie-> gevolgd door prikkels, implementatie en groei
persoonlijke ambitie is de meest voorkomende prikkel tot ondernemen
 implementatiefase: de ondernemer installeert de onderneming
 groeifase: proces van opbouw, beheer en groei

Timmons en Spinelli
succesvol ondernemerschap is een resultante van volgende factoren
 gedreven door opportuniteit
gedragen door leidinggevende ondernemer en zijn teal
middelintensief en creatief
 afhankelijk van een overeenstemming
 balans tussen verschillende factoren
 geïntegreerd en holistisch

3 factoren ondernemerschap: moeten in balans zijn !
opportuniteit
team zal opportuniteit moeten benutten en middelen aanwenden in een onzekere, steeds veranderende context
 slechts klein percentage van goede ideeën ook opportuniteiten: wordt bepaald door:
- marktvraag
-marktstructuur
-omvang van de markt
marges

Middelen
het team

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen