SEO Copywriting: Succesvol schrijven voor het web
- Gepubliceerd in Content marketing
- Lees 3048 keer
Volgens Moz (SEOMoz) heeft Google zijn algoritme dit jaar meer dan 500 keer veranderd. Voor SEO professionals is dit erg verontrustend, maar hoe zit het met schrijvers die content voor het web schrijven. Is het voor hun mogelijk om op elke verandering te reageren? Onmogelijk, ze kunnen niet alles zelf doen. Welke strategie moeten ze dan volgen? Laten we proberen om een antwoord te geven op deze vraag.
Acquisitiestrategie als onderdeel van de SEO strategie
Als je een beetje kennis hebt van zoekmachine geschiedenis en hun visie, zal het je waarschijnlijk al opgevallen zijn dat zoekmachines proberen om zo relevant mogelijke zoekresultaten te leveren aan de gebruiker.
In 2012 is zoekgigant Google de strijd aangegaan met zoekmachine manipulatie met de invoering van de Penguin en Panda update. Vanwege de drastische wijzigen in het zoekalgoritme hebben SEO professionals hun werkwijze en strategie moeten aanpassen om zo afstraffing van Google te vermijden.
In 2013 heeft Google met de invoering van Hummingbird de kwaliteit en de relevantie van de zoekresultaten verder proberen te verbeteren. Met de introductie van Voice Search zijn de zoekfuncties en functionaliteit van de zoekmachine verder uitgebreid. De zoekmachine kan vragen van de gebruiker nu beter begrijpen doordat ze de zoekopdracht behandelen als een volledige zin, waar vroeger de zoekwoorden individueel werden ontleed.
Op het eerste gezicht geen al te grote verandering, maar het is een grote sprong in termen van zoekmachine algoritme, omdat de zoekmachine de relevantie en de inhoud van een webpagina veel beter kan ontleden. Zoekmachines maken constant updates aan hun zoekalgoritme om tevredenheid te bieden aan de zoeker door het tonen van de meest relevante resultaten voor hun vragen. Daarom moet onze content worden gericht op de lezers en niet op Google.
Basisregels van content marketing
Nu dat wij gezien hebben hoe Google systematisch aanpassingen doorvoert aan hun zoekalgoritme om de kwaliteit en relevantie van de zoekresultaten te verbeteren, zou ik graag enkele belangrijke basisregels meegeven.
Relevantie: de content moet relevant zijn voor de beoogde doelgroep
Toon je expertise: toon uw deskundigheid en unieke analyse van uw onderwerp.
In-Depth inhoud: wees informatief en schrijf over de laatste nieuwe trends. Kijk vooral niet naar de keyword dichtheid van uw tekst in plaats daarvan kan u beter zoeken naar trefwoorden die jouw doelgroep gebruikt
Gebruik de juiste taal: eenvoudige grammaticale fouten, spelfouten, onjuist gebruik van de taal, enz. kunnen het imago van jouw bedrijf of organisatie negatief beïnvloeden.
Uniek: mensen zijn altijd op zoek naar iets uniek en innovatief, iets dat niet overal beschikbaar is. Duplicate content kan ook ernstige gevolgen hebben voor je Google rankings. Daarom is het belangrijk om zelf te komen op nieuwe onderwerpen en deze niet over te nemen van andere websites.
Moderne tools: feiten en cijfers visualiseren met behulp van moderne tools zoals grafieken, diagrammen, afbeeldingen , audio, video... De presentatie van uw gegevens visualiseren zorgt ervoor dat de gebruiker de gegevens makkelijker en sneller kan begrijpen.
Problemen oplossen: Er zijn heel veel mensen die niet direct op zoek gaan naar een bepaald product of dienst, maar zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Het schrijven van artikels die de problemen van jouw doelgroep oplossen is een effectieve manier voor klanten acquisitie. Ook kan het opzetten van FAQ waar u antwoordt geeft op veelgestelde vragen binnen uw organisatie of bedrijf helpen bij een grotere klanten acquisitie.
Maak de tekst visueel aantrekkelijk: het schrijven van teksten en het plaatsen van foto's ergens tussen de tekst zijn niet de enigste manier om tekst aantrekkelijker te maken. Naast tekst probeer jouw lay-out te ontwerpen zodat het voor de lezer overzichtelijk blijft. Het plaatsen van opsommingstekens maakt het voor de lezer natuurlijker makkelijker om de tekst te lezen. Korte alinea's zijn ook snel te lezen. Aantrekkelijke titels en ondertitels kan de lezer overtuigen om verder te lezen en het gebruik van vet en cursief teksten grijpen de onmiddellijke aandacht naar belangrijke berichten.