Averechtse selectie
Op de markt bestaan er goede en slechte producten. Door asymmetrische informatie kan het zijn dat de goede producten van de markt verdwijnen.
De aanwezigheid van slechte goederen beïnvloedt op een negatieve manier de prijs die de kopers voor het goed willen betalen.
Dit kan ertoe leiden dat goederen van betere kwaliteit uit de markt verdrongen worden. Zo neemt de kans op een slecht lot nog toe en wordt de biedprijs verder naar beneden aangepast.
Dit mechanisme drijft op zijn beurt nog meer producten van een iets lagere kwaliteit uit de markt.
Het uiteindelijke resultaat kan zijn dat de markt helemaal verdwijnt.
Vbn.
Auto verkopen
| Koper | verkoper |
Goed | 3000 | 2700 |
slecht | 2400 | 2100 |
Situatie 1:
De koper heeft gebrek aan informatie. De verkoper niet.
Vb. verborgen gebrek (asymmetrische informatie)
De koper gaat ervan uit dat 1/3 van de tweedehandsauto’s goed is en 2/3 slecht.
1/3 . 3000 + 2/3 . 2400 = 2600
De koper wil maximaal 2600 euro betalen dus de goede auto geraakt niet verkocht.
- Alle goede auto’s verdwijnen van de markt omdat ze niet verkocht raken
- Er zijn alleen nog slechte auto’s te koop
Oplossing:
Als je een goede auto hebt moet je het gebrek aan informatie van de koper opvullen.
Dit kan door vb 2 jaar garantie te geven. Dan denkt de koper dat 2/3 van de tweedehandsauto’s goed zijn en 1/3 slecht.
2/3 . 3000 + 1/3 . 2400 = 2800
- Goede auto wordt verkocht
- Averechtse selectie verdwijnt
- Gebrek aan informatie wordt opgevuld
- Asymmetrische informatie wordt kleiner
Andere vbn zie samenvatting!