Oligopolie: een typologie
Oligopolie:
- Beperkt aantal aanbieders
- Iedere aanbieder heeft genoeg marktmacht om geen prijsnemer te zijn.
ð Hij kan dus meer verkopen als hij zijn prijs verlaagt.
- De vraag is niet gekend want men moet rekening houden met de reacties van de concurrenten op zijn actie.
Er zijn 2 mogelijke soorten oligopolies:
- Competitief oligopolie: de verschillende aanbieders maken onderling geen afspraken en staan in directe concurrentie met elkaar. Elke producent gaat zijn eigen winst maximaliseren.
- Coöperatief oligopolie: de verschillende aanbieders maken onderling afspraken omtrent de prijs en of de productiehoeveelheid. Ze treden daarom op als monopolist. Ze willen maximalisatie van de totale winst.
het marktresultaat bij een kartel is identiek als bij monopolie.
Nadelen:
- Kartelvorming is onwettig
- Stabiliteit van het kartel is problematisch (iedereen wil zijn eigen winst maximaliseren ten koste van anderen)
- Kartel leidt tot een kleinere productie en een te hoge prijs.
- Kartel is goed voor de producent maar slecht voor de consument.
Vb zie boek p 254 ev!!!