Menu

Homogene producten

goederen zijn volledig identiek, ongeacht van welke producent ze afkomstig zijn. Als er veel aanbieders zijn van een homogeen product heeft elke individuele producent weinig/geen invloed op de prijsvorming.

Lees meer...

Prijsdiscriminatie

doet zich voor wanneer een aanbieder gebruik maakt om voor hetzelfde product aan verschillende groepen klanten verschillende prijzen in rekening te brengen.


Marktvormen worden ingedeeld aan de hand van 2 criteria:
- Het aantal aanbieders
- De aard van het product: homogeen of heterogeen

Lees meer...

Monopolie

een markt met slechts 1 aanbieder. Er zijn 2 vormen monopolie: natuurlijke monopolie en het kartel. Aanbieders hebben wel invloed op de prijsvorming. Bij monopolistische concurrentie zijn er wel vele aanbieders, maar ieder heeft zijn eigen product variant.

Lees meer...

Optimale productieomvang: MO = MK

Aanbodcurve: Verband tussen hoogte prijs en de hoeveelheid aangeboden goed. Bij volledige mededinging is dit de marginale kostencurve!

Wanneer er geen ceteris paribus is, schuift de aanbodcurve omhoog bij een loonsstijging.

Producentensurplus: Verschil tussen de marktprijs die een goed opbrengt en het minimale bedrag dat een producent voor dat goed had willen ontvangen. Het producentensurplus is de driehoek tussen de y-as, de lijn van de marktprijs en de aanbodcurve.

Volledige mededinging: Producenten en consumenten kunnen individueel geen invloed op de marktprijs uitoefenen.

Welvaartstheorie: probeert uitspraken te doen over de gezamenlijke welvaart van individuen van een groep en over de vraag hoe die welvaart zo groot mogelijk kan worden.

Marktvraagcurve: Verband tussen de marktprijs en de gezamenlijke vraag van alle consumenten samen.

Marktaanbodcurve: Verband tussen markprijs en gezamenlijk aanbod van alle producenten samen. Evenwichtsprijs: marktprijs waarbij aangeboeden hoeveelheid gelijk is aan de gevraagde hoeveelheid (waarbij die hoeveelheid de evenwichtshoeveelheid genoemd wordt)

Bij een aanbodoverschot wordt er meer aangeboden dan gevraagd, waardoor de marktprijs zal dalen, bij een vraagoverschot wordt er meer gevraagd dan aangeboden, wat tot stijging van de marktprijs leidt.

Monopolie en monopolistische concurrentie

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen