Inkomenseffect
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
de prijsdaling van het goed vergroot de koopkracht van het inkomen en heeft daardoor hetzelfde effect als een toename van het inkomen
de prijsdaling van het goed vergroot de koopkracht van het inkomen en heeft daardoor hetzelfde effect als een toename van het inkomen
wanneer een goed goedkoper wordt, wordt het voor de consument interessanter om zich voor dezelfde behoefte meer van het relatief goedkope goed te kopen en van het minder relatief duurder goed.
verhouding van minieme veranderingen in de hoeveelheid waarbij de extra's q1 de hoeveelheid q2 vervangen. Geeft de bereidheid tot betalen voor q1 weer in termen van q2
als consument Z boven T verkiest en T boven R, hij ook Z boven R verkiest. Als consument Z boven R verkiest als hij Z boven T verkiest en T en R voor hem indifferent zijn. Indifferentie tussen Z en T en tss T en R impliceert ook indifferentie tussen Z en R
consument heeft liever meer dan minder goederen. Een hogere indifferentiecurve bevat dan bundels die de consument verkiest boven de bundels op een lagere curve
verzameling van alle indifferentiecurven