Learning and teaching intra?
Hangen mensen 1 model aan of doorlopen we verschillende modellen door de ontmoeting van de ander? Vanuit deze vraag zullen we komen tot een 4de model dat de vorige modellen integreert.
We zullen verschillende levensfasen doorlopen:
- We worden geboren in een familie en groeien op in een gezinscontext. We leren heel wat zaken; taal, gewoontes, spel, dagritme, zingeving,… We worden dus ondergedompeld in een bepaalde cultuur. We doen hier enkel meer (geen actieve participatie) -> intra, about.
- Door het imiteren nemen we zaken over. Hier zullen we onze cultuur die we meegekregen hebben aanhouden of verwerpen. Geleidelijk aan verhouden we ons tot het ontvangen van cultuur. -> intra, in.
- We komen in aanraking met andere gebruiken. Dit heeft te maken met het doorbreken van de eigen veilige en vertrouwde ruimte. Je komt tussen vreemden. De ontmoeting leidt niet altijd tot dialoog, je kan je ook gewoon nieuwsgierig opstellen en kennis opdoen. -> inter, about
- We weten dingen van andere culturen, maar zijn nog niet in dialoog gegaan. We gaan in dialoog, perspectieven uitwisselen. -> inter, from.
- Ontmoetingen leiden tot het verrijken van de ander en van mezelf. We ontvangen een verrijkt binnenperspectief. Een innerlijke dialoog met jezelf . je komt terug naar je eigen cultuur, maar je bent verrijkt -> intra