o Kenmerken van de lerende organisatie:
1) Het management
Het management legt de nadruk op:
- Uitzetten van een algemene koers (Strategie-Missie-Visie-Waardenverklaring – Organizational Behavior): zorgen dat er een innovatieve strategei is => 50% van de strategie is veranderlijk
- Ontwerpen van zelfregulerende organisatie-eenheden (Organizational Design) vb VOLVO cars: manager volgt zelf ook opleidingen
- Cultuurbeïnvloeding: leren stimuleren
- ...
Actieve rol van het topmanagement:
- Ruimte geven voor leer-initiatieven (tijd!)
- Kaders en structuren bepalen
Nieuw leiderschap:
- Tegengaan van symptoombestrijding
- Ondersteuning en begeleiding bieden
- Een voorbeeld zijn
- Coachen
2) De werkstructuur
Werkstructuur met vrijheidsgraden:
- Autonomie geven om initiatieven te nemen.
- Bv kleinschalige multidimensionele teams.
- Mengen van leerstijlen, generalismen, specialismen en roloriëntaties.
- Twee argumenten: motivatie-argument en effectiviteitsargument.
Intensieve interactie en communicatie met andere teams en de buitenwereld
Empowerment:
- Beslissingsmacht wordt gespreid
- Beslissingen zo dicht mogelijk bij het werkproces
- Zorg voor uitdagingen om te leren
3) Visie-en strategievorming
Gedecentraliseerde strategievorming
Strategie door middel van collectief leren en participerende beleidsvorming.
4) Leercultuur
Bereidheid tot:
- Afleren
- Tolerantie voor derden
- Experimentele houding
- Openheid en dialoog
Condities voor vernieuwend leren scheppen
Change agents:
- Opstellen van leer-en veranderingsplannen
- Bewaken van veranderingsprocessen
- Belonen van geslaagde veranderpogingen
- Beslissingen zo dicht mogelijk bij het werkproces
5) Interne en externe informatie
Feedbacksysteem:
- Verzameling van informatie over trends, ontwikkelingen, sterktes en zwaktes
- Terugkoppeling van verzamelde informatie
- Expliciet tijd vrijmaken voor analyse, interpretatie en evaluatie van de informatie
- Actie op basis van bevindingen
Openheid naar andere organisaties (Benchmarking)
Aanleggen van adequate databanken