Recruitment strategy
- Determining the vacancy: “When do you have a vacancy?”
- Vervangingsvacature
- Productieve (1 op 1 relatie kunnen vastleggen, vb machine die niet zonder arbeider kan) ó niet-productieve vacature: Wanneer extra controle, marketing...?
- Politiek afhankelijk
- HR marketing & ‘Employer Branding’: Imago ven merk weergeven in de advertentie.
Grootste problemen:
- kan moeilijk in de krant (duur)
- je kan amper iets wijzigen aan het merk (vb Jonny Walker: al 100j bijna hetzelfde)
- Aandacht trekken (vb vroegere spots adecco)
- Selecting your recruitment method depending on:
- Job characteristics: hoe schaars?
- Labor market
- Organizational characteristics: Willen we dat de buitenwereld van de vacature afweet? Sterkte van het Merk.
- Alternatives to recruitment: kunnen we de job niet wijzigen, functies samenvoegen?
- [RJP: Realistic Job Preview: Je probeert zo realistisch mogelijk de job voor te stellen (inhoud, omgeving...)]
Vaak multichannel solution
Methods of recruitment:
- Internal advertising
- External advertising
- Job centres: vb VDAB
- Youth training scheme: stage
- Recruitment & selection agencies: Macht bij bedrijf
- Commercial employment agencies: interim
- Personal recommendations
- Executive search: headhunting, macht bij kandidaat
- Campus recruitment: ‘The Milk Round’: vroegtijdig mensen opzoeken (vb scholier in voorlaatste jaar)
- The internet
Note: QS = f(QR): Je kan nooit beter recruteren dan je hebt geselecteerd