Menu

Recruitment strategy

  • Determining the vacancy: “When do you have a vacancy?”
    • Vervangingsvacature
    • Productieve (1 op 1 relatie kunnen vastleggen, vb machine die niet zonder arbeider kan) ó niet-productieve vacature: Wanneer extra controle, marketing...?
    • Politiek afhankelijk
  • HR marketing & ‘Employer Branding’: Imago ven merk weergeven in de advertentie.

Grootste problemen:

- kan moeilijk in de krant (duur)

- je kan amper iets wijzigen aan het merk (vb Jonny Walker: al 100j bijna hetzelfde)

- Aandacht trekken (vb vroegere spots adecco)

  • Selecting your recruitment method depending on:

- Job characteristics: hoe schaars?

- Labor market

- Organizational characteristics: Willen we dat de buitenwereld van de vacature afweet? Sterkte van het Merk.

  • Alternatives to recruitment: kunnen we de job niet wijzigen, functies samenvoegen?
  • [RJP: Realistic Job Preview: Je probeert zo realistisch mogelijk de job voor te stellen (inhoud, omgeving...)]

Vaak multichannel solution

Methods of recruitment:

  • Internal advertising
  • External advertising
  • Job centres: vb VDAB
  • Youth training scheme: stage
  • Recruitment & selection agencies: Macht bij bedrijf
  • Commercial employment agencies: interim
  • Personal recommendations
  • Executive search: headhunting, macht bij kandidaat
  • Campus recruitment: ‘The Milk Round’: vroegtijdig mensen opzoeken (vb scholier in voorlaatste jaar)
  • The internet

Note: QS = f(QR): Je kan nooit beter recruteren dan je hebt geselecteerd

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen