Logo
Print deze pagina

Recruitment strategy

  • Determining the vacancy: “When do you have a vacancy?”
    • Vervangingsvacature
    • Productieve (1 op 1 relatie kunnen vastleggen, vb machine die niet zonder arbeider kan) ó niet-productieve vacature: Wanneer extra controle, marketing...?
    • Politiek afhankelijk
  • HR marketing & ‘Employer Branding’: Imago ven merk weergeven in de advertentie.

Grootste problemen:

- kan moeilijk in de krant (duur)

- je kan amper iets wijzigen aan het merk (vb Jonny Walker: al 100j bijna hetzelfde)

- Aandacht trekken (vb vroegere spots adecco)

  • Selecting your recruitment method depending on:

- Job characteristics: hoe schaars?

- Labor market

- Organizational characteristics: Willen we dat de buitenwereld van de vacature afweet? Sterkte van het Merk.

  • Alternatives to recruitment: kunnen we de job niet wijzigen, functies samenvoegen?
  • [RJP: Realistic Job Preview: Je probeert zo realistisch mogelijk de job voor te stellen (inhoud, omgeving...)]

Vaak multichannel solution

Methods of recruitment:

  • Internal advertising
  • External advertising
  • Job centres: vb VDAB
  • Youth training scheme: stage
  • Recruitment & selection agencies: Macht bij bedrijf
  • Commercial employment agencies: interim
  • Personal recommendations
  • Executive search: headhunting, macht bij kandidaat
  • Campus recruitment: ‘The Milk Round’: vroegtijdig mensen opzoeken (vb scholier in voorlaatste jaar)
  • The internet

Note: QS = f(QR): Je kan nooit beter recruteren dan je hebt geselecteerd

Copyright © 2017. All rights reserved.