Teaching en learning ‘in’, ‘about’ en ‘from’.
Learning in religion
Binnen het monoreligieze model onderscheiden we een exclusieve en inclusieve variant.
Exclusieve-> houden vast aan eigen cultuur en veroordelen andere visies.
Inclusieve ->houden vast aan eigen cultuur maar tonen een openheid voor andere zingevingsmodellen.
Learning about religion
Dit is het multireligieuze model. -> religies zijn evenwaardig, gaat ervan uit dat mensen in culturen ingeleid worden. Inleiding = explorerend. Dit is enkel een toeschouwersperspectief.
Learning from religion
Het interreligieus model -> alle opvattingen worden gerespecteerd in hun respectievelijke eigenheid; uitwisseling van perspectieven.
We zien de wereld door een venster… en naarmate het venster schoner is zien wij minder van het venster en het glas… Ik kijk erdoor er mijn buurman moet mij vertellen: ‘Je kijkt door een venster!’ En dan zeg ik tegen hem: ‘Maar jij ook, jij kijkt ook door een venster’ Er speelt nog iets anders mee… Ik kijk niet door het venster van mijn buurman…
Daarna ontdek ik twee dingen. Ik ontdek dat de ander, mijn buurman, niet dezelfde wereld ziet als ik. Maar ik ontdek ook dat ik niet de hele wereld zie.”