Menu

Wat is Filosofie van de Communicatie?

De condities van filosofie van de communicatie zijn:

  • Epistemologisch
  • Ontologisch
  • Semantisch
  • Moraal / Ethiek

De epistemologie is de tak van de filosofie die kennis als haar onderwerp heeft: haar aard en omvang, haar bronnen en veronderstellingen, en de betrouwbaarheid van kennisclaims

Ontologie is de theorie van objecten en haar verbindingen. Ontologie levert criteria voor het onderscheiden van verschillende types objecten (concreet – abstract, existent – non existent, reëel en ideaal, onafhankelijk, afhankelijk) en haar verbindingen (relatie, afhankelijkheden en beweringen)

De semantiek of betekenisleer is een wetenschap die zich bezig houdt met de betekenis van symbolen, waarbij het in het bijzonder de bouwstenen van natuurlijke talen die voor de communicatie dienen ofwel woorden en zinnen betreft.

moraalwetenschap of ethiek is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen. In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren.

De volgende filosofische stromingen worden besproken:

Epistemologie

  • Empiricisme (David Hume)
  • Rationalisme (René Descartes)

Ontologie

  • Idealisme (Immanuel Kant)
  • Relativisme (Richard Rorty)

Semantiek

  • Common Sense Realisme
  • Mentalisme
  • Contextualisme
  • Semiotics
  • Digitale Communicatie

Ethiek

  • Utilitarisme
  • Deontologie
  • Deugdethiek

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen