De gelovigen worden zichtbaar
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 739 keer
- XI – eeuwse bronnen
Gewone volk
verschijnt voor het eerst actief in geschreven bronnen (vb. kroniek van Rodulfus Glaber)
→ verband met groeiende massa die actief was in het christelijk geloof
→ uitbereiding van het geloof (zielenzorg, aantal parochies, etc.)
→ bouwwerken: grotere kerken groei onder aantal gelovigen vaak op pelgrimroutes
Engagement van de gewone gelovigen
- groeiend enthousiasme van de gelovigen
- mede geregisseerd door de kerk (vb. consecratie speelde in op het verlangen om betrekken te zijn bij een mysterie van het geloof)
- soms uitbuiting van het militair potentieel van de gelovige massa
- lynchpartijen tegen ketters en joden
- Volksgeloof
=> heiligencultus en reliekenverering
- via relieken ervaart de gelovige de kracht van een heilige als zijn/haar fysieke aanwezigheid
- afstand tussen gelovige en reliek moet zo klein mogelijk zijn (op het lichaam dragen)
- bezoeken van plaatsen waar reliekenstonden (pelgrimtochten)
- schietgebedjes om de heilige tot bijstand te vragen => vooral voor hoop en bijstand bij medische zaken
- miraculeuze genezingen werden onderzocht en al dan niet door de kerk erkend
- ex voto: lett.: uit hoofde van een gelofte; wederdiensten voor de heilige die had geholpen
- deditio: levenslang in naam van de heilige ter beschikking staan voor de kerk die aan hem/haar is verbonden
- Het ontstaan van een persecuting society
Geleerde opinies over kerkelijke dogma’s werd vaak als ketterij bestraft (doceerverbod, verbranding van geschriften, opsluiting, etc.)
Geloofsgemeenschappen buiten de kerk
- veel ontstaan in de 11e eeuw
- niet samenhangend
- kritiek op verwereldlijking van de kerk
- grens tussen verkettering en erkenning was zeer dun
Katharen:
> kathari, Grieks voor ‘de reinen’
- geloofden dat satan de materiële wereld had geschapen
=> radicale afzwering van het stoffelijke en onthouding om te reinigen van de materie
- gewone credentes: volgden de strenge normen niet op de letter
- perfecti: volledige naleving van de normen (kleine elite)
=> consolamentum: sacrament waarbij credentes op hun sterfbed perfecti konden worden
- sterke verspreiding tijdens de 12e eeuw in Zuid-Frankrijk
Persecuting society
= term van de Britse historicus R.I. Moore
- doordat kerk en vorsten hun eigen ideologie nauwkeuriger begonnen te definiëren, kregen ze een beter idee welke groepen of belangen hiermee in strijd waren
- Kerk: dogmatiek => tegenstand verketterd (vijanden van het geloof)
- Midden 12e eeuw: start van kerkelijke inquisitie
* centrale rol voor de paus
* zending van legaten
* mobilisatie van religieuze orden (cisterciënzers, dominicanen
* inschakelen van wereldlijke, militaire macht
* anti – ketterse decreten en conciliebesluiten
* inquisitie (bedoeld om laksheid i.z. vervolging van ketterij tegen te gaan)
* vervolging van katharen, joden, marginale groeperingen
- jodenvervolging
* verantwoordelijken voor de dood van Christus
* joden stonden economisch sterk (moesten kerkelijk verbod op interesten bij leningen niet volgen)
* theorieën over internationale samenzwering van joden, kannibalisme, kindermoord,…
* antisemitische rituelen (vb. slaan van joden tijdens Pasen)
* joden moesten herkenbaar gekleed zijn