Menu

Algemene persoonskenmerken

Deze criteria hebben te maken met de eigenschappen van de consument zelf.

De achterliggende veronderstelling is dat er een verband bestaat tussen een bepaalde persoonskarakteristiek en het koop- en consumptiegedrag van deze persoon.

Tabel 5.1 p.282 geeft aan dat de criteria opgedeeld kunnen worden in enerzijds niet-marketingspecifieke en anderzijds marketingspecifieke kenmerken:

  • Niet-marketingspecifieke kenmerken:

Meten karakteristieken die buiten de marketingdiscipline vallen zoals demografische, economische, sociologische, … kenmerken.

  • Marketingspecifieke kenmerken:

Kenmerken die als het ware ontworpen zijn door de marketingdiscipline zelf zoals consumentencyclus, mediagebruik, levensstijl.

Tevens wordt er ook gesproken van objectief meetbare variabelen en subjectief meetbare variabelen:

  • Objectief meetbare variabelen

De meetschaal ligt vast, verschillende onderzoekers zouden dezelfde meetresultaten moet bekomen.

Vb. leeftijd, inkomen, woonplaats, …

  • Subjectief meetbare variabelen:

De onderzoeker heeft hier heel wat bewegingsruimte om de metingen en de daarbij gehanteerde schalen te kiezen. Zo kunnen levensstijl en persoonlijkheid via tal van vragen in beeld gebracht worden, dikwijls met heel wat subjectieve antwoorden en heel wat interpretatiemogelijkheden.

Vb. Wat wordt juist bedoeld met een introverte of extraverte persoonlijkheid?

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen