Belangengroepen ter bescherming van de consument
Belangengroepen ter bescherming van de consument beogen de rechten en de macht van de consumenten tov producenten en distributanten te versterken.
- De consumentenbeweging heeft haar wortels op het eind van de 19e eeuw.
Met de opkomst van de verbruikerscoöperatieven, het optreden van de vakbonden om de koopkracht van de mensen te verhogen en te verdedigen, en de gezins- en vrouwenorganisaties die vooral actief waren op gebied van vorming en opvoeding.
- Een tweede golf situeerde zich in het interbellum:
Er was veel aandacht voor de armoede als gevolg van WOI
- In de jaren ’60 zien we de opgang van gespecialiseerde consumentenorganisaties die zich vooral toeleggen op vergelijkende testen en prijs-kwaliteitanalyses.
De vaststelling was dat bedrijven finaal economische doelstellingen nastreefden zonder daarbij ten volle aan de consumentenbelangen tegemoet te komen.
Daarom stelde het Europese Handvest van de grondrechten 5 fundamentele rechten van de consument op:
- Het recht op bescherming van gezondheid en veiligheid
- Het recht op bescherming van financiële belangen
- Het recht op bescherming van juridische belangen
- Het recht op vertegenwoordiging en deelneming
- Het recht op voorlichting en educatie
- De laatste 20 jaar probeert de gemeenschap dmv specifieke acties de bescherming van de gezondheid en de economische belangen van de consumenten te waarborgen.
- Verbruikersorganisaties hebben ook in België een vrij grote rol gespeeld.
Dat is het gevolg van het feit dat consumentenbeleid door de overheid nog maar recent in ontwikkeling kwam en van de globale aanpas pas in de jaren ’90 werk werd gemaakt.
België telt maar 1 organisatie die consumentenbescherming als enige sociale doelstelling heeft: de Belgische Verbruikersunie.
ð Deze is bij het grote publiek gekend door een van zijn publicaties: Test-Aankoop.
- Privé-initiatieven worden meer en meer gewaardeerd door de overheid.
- In de loop van de jaren wonnen consumentenorganisaties, maar ook andere pressiegroepen zoals vakbonden,… aanzien bij consumenten en de overheid. de verschillende organisaties bundelen meer en meer hun krachten en vormen voor heel wat dossiers 1 front.