collectieve associaties
-we hebben individuele associaties, die heb je voor jezelf
-collectieve associaties zijn associaties die we gelijk hebben met anderen
-ze ontstaan omdat adverteerders willen dat we op dezelfde manier over dat product denken
-dit is wel iets waar je in moet blijven investeren = brand building
gestaltvorming: gebeurd vanzelf , het geheel is meer dan de som van de delen
gestalt: het geheel van een beeld, de verschillende associaties die je aan een merk koppelt : een muziekje, een lettertype, een kleur, een manier van zijn,..
-er blijft een indruk achter van vele dingen, de gedachten en gevoelens zijn sterker dan de feiten
imago: het beeld dat achterblijft : maar wordt vaak negatief gebruikt
-we kunnen het vervangen door gevoel, attitudes
-company image: beeld dat we van een bedrijf hebben
-brand image: beeld van een merkartikel
-een gestalt versmolten met ideeën en gevoelens = image
beelden zijn aangeleerd
branders: het gunstige beeld van producten
-nabeelden moeten worden gevoed, reclame zorgt dat een beeld blijft bestaan
cost of ownership: hoeveel het kost voor de consument om een product te bezitten