Conceptontwikkeling
Ideeën die de selectiefase overleefd hebben, worden verder ontwikkeld tot een productconcept.
Een productidee omschrijft een mogelijk product in algemene en objectieve, functionele termen.
In een productconcept worden,de toekomstige producteigenschappen vastgelegd die door de potentiële afnemers als gewenst ervaren worden.
Het uitgangspunt van de conceptontwikkeling is dat het toekomstige product zal concurreren met andere producten of met andere merken- dit laatste indien er al soortgelijke producten op de markt bestaan.
De onderneming beoogt nu op basis van de eigenschappen die door de potentiële afnemer gewenst worden, een product te brengen dat zich onderscheidt van de overige producten of merken.
Hiertoe dient men principieel het antwoord op de volgende vragen te kennen:
- Welke zijn de belangrijkste eigenschappen van het product waarop door de kopers verschillend wordt gereageerd?
- Welke positie hebben de concurrerende producten of merken mbt deze producteigenschappen
- Is er voor het beschouwde product (concept) een optimale of ideale plaats te vinden?. Maw is er een geslaagde positionering van het nieuwe idee tussen de reeds bestaande alternatieven?
Positioneren is het vastleggen van de producteigenschappen die door de koper als gewenst ervaren worden.
Positioneren bestaat dus uit het vastleggen van productkarakteristieken, zodanig dat het concept optimaal gesitueerd is tussen concurrerende aankoopalternatieven.
Afhankelijk van het type innovatie kunnen dit producten of merken zijn.