Concepttest en economische analyse
Uit de voorgaande analyse resulteren één of meer productconcepten.
Het volgende stadium bestaat erin deze productconcepten op hun waarde te toetsen, door het uitvoeren van een concepttest.
Een concepttest bestaat erin de concepten voor te leggen aan een aantal potentiële kopers en hun reacties vast te leggen en te analyseren.
Deze tests hebben tot doel het concept nog beter te preciseren, desgevallend een selectie mogelijk te maken tussen verscheidene productconcepten; een beter idee te krijgen van het marktpotentieel, en ten slotte de technische specificatie van het product voor te bereiden.
Het uitgangspunt van de test is het voorleggen van de productconcepten aan de respondenten, in verbale en/of picturale vorm en/of in de vorm van een maquette.
Na de presentatie van het concept worden de respondenten ondervraagd mbt hun reacties op het globale concept en op onderdelen ervan.
Meestal zal de gezochte informatie van het volgende type zijn:
- Is het concept klaar en duidelijk begrepen?
- Biedt het specifieke voordelen tov concurrerende aanbiedingen?
- Is het globaal aantrekkelijker dan de concurrerende aanbiedingen?
- Welke zijn de aankoopintenties?
- Welke verbeteringen zijn denkbaar inzake de diverse attributen van het concept?