De demografische omgeving
Demografie bestudeert de karakteristieken van de bevolking.
De doelmarkt van een onderneming kan belangrijke wijzigingen ondergaan wegens demografische ontwikkelingen.
Doordat de demografische evolutie vrij continu verloopt kan de marketer redelijk betrouwbare voorspellingen doen en dus tijdig op de wijzigingen inspelen.
Hoewel men kan stellen dat de correlatie tussen leeftijd en gebruik van bepaalde goederen steeds kleiner wordt, blijft de leeftijdsstructuur van de bevolking belangrijk omdat iedere leeftijd consumptiegebonden kenmerken heeft.
In West-Europa en in het bijzonder België:
Demografische nulgroei: babywegwerpluiers en shampoo kennen een stabiele vraag, zodat men op een nulgroei mag rekenen bij gelijke gebruiksgewoonten.
- Na WOII tot ’64: baby-boom
- Sindsdien continue daling geboortecijfer door:
- Efficiënte anticonceptiva
- Langere onderwijsparticipatie van man en vrouw
- Stijgend buitenhuis tewerkstelling van de vrouw
Steeds kleinere gezinnen: 2,3 personen.
- Slechte economische vooruitzichten weerhouden mensen ervan veel kinderen te hebben.
Gemiddelde koopkracht per kind groter doordat men steeds op latere leeftijd kinderen krijgt en de gezinnen alsmaar kleiner worden.
Vergrijzing
- Specifieke aanpak voor deze seniorenmarkt:
- meer service
- etikettering met grote letters
- klein meubilair voor verblijf in bejaardentehuis of serviceflat, …
Deelname vrouw aan socio-economisch leven
- Stijging beschikbaar inkomen maar ook tijdsgebrek voor de huishoudelijke taken.
- De hedendaagse gezinnen zijn dan ook voortdurend uit op tijdswinst, producten die weinig werk met zich meebrengen,…
Stijging aantal gezinnen:
- alleenstaanden (30%)
- Éénpersoonswoningen, hotelkamer voor 1 persoon, eenpersoonverpakking,…
- Meer gewilde kinderloze echtparen
- Minder aantal kinderen per gezin
- Meer echtscheidingen
Nieuwe gezinsvormen
- Samenwonen: voorbereiding op of alternatief voor het huwelijk.
- Samenwonen na eerste huwelijk.
- LAT-relatie na een echtscheiding
- Lesbische of homoseksuele relaties en ouderschap.
Stijging van consumenten met een vreemde culturele achtergrond