de marketingcommunicatiemix
- we maken een onderscheid tussen
thema communicatie en actie-communicatie.
-geïntegreerde communicatie is belangrijk
-merknaam, vormgeving,prijs, winkel en verpakking zeggen iets over het product
-de ondernemer moet de dag van vandaag ,aar alternatieven zoeken want:
-effectiviteit reclame neemt af, door te veel reclame
-verkoopeffect van promotie is tijdelijk
-persoonlijke verkoop wordt alsmaar duurder
-consument wordt kritischer
-overaanbod media
-ontwikkelingen internet
-return on investment
alternatieven:
-sponsoring
-pr is een instrument geworden om het product en het bedrijf in de juiste richting te sturen
imago van het bedrijf : corporate communications
-een groot deel van de aankopen worden in de winkel bepaald, het totaalpakket telt
Þalle communicatie en productie-instrumenten waarmee een ondernemer het keuzegedrag van de afnemer probeert te beïnvloeden zijn tesamen de marketing communicatiemix.
schema p2
MARKETINGCOMMUNICATIE
THEMATISCHE COMMUNICATIEMIX ( above the line) | ACTIE COMMUNICATIEMIX ( below the line) |
primaire doelstelling: | primaire doelstelling: |
beïnvloeding van KENNIS EN/OF ATTITUDE | beïnvloeding van KOOPGEDRAG |
-vooraf aan de aankoop: ze willen iets over het product of over het bedrijf vertellen -na de aankoop: de tevredenheid van de consument ondersteunen
| -directe beïnvloeding van het koopgedrag door een promotie -actie -communicatie tijdens en na de aankoop -ze willen de gewenste omzet realiseren |
-beide zijn in de praktijk niet makkelijk te scheiden, ze komen meestal in combinatie voor , zorgt voor synergie
effect van de combinatie is groter dan de som van de afzonderlijke effecten : 1+1=3
-promotie heeft niet altijd als enige doel om de aankoop te stimuleren, ze willen ook naambekendheid of toegevoegde waarde voor het merk vergroten
=thematische promotie = commotie