De productfolio als strategisch raamwerk
Tal van grote bedrijven richten zich tot een min of meer uitgebreide set van min of meer uiteenlopende productmarkten.
Dergelijke bedrijven hebben als het ware een portefeuille van productmarktcombinaties die ze zo goed mogelijk beheren, wat uiteraard een goed inzicht in de bestaande toestand veronderstelt, evenals een intelligent plan voor de toekomst. Productportfoliostrategie bestaat erin deze grote onderdelen van de bedrijfsvoering zinvol te inventariseren, te vergelijken met elkaar en een richting te bedenken waarin ze bij voorkeur zouden moeten evolueren.
Dit strategisch onderwerp vormt een typische ontmoetingsplaats van het strategisch management en de marketingstrategie.
Een portfolio is een geheel van SBU’s.
Dit is een onderdeel met op zichzelf staande doelstellingen en waarrond afzonderlijke planning mogelijk is.
Meestal komen SBU overeen met een set van productmarktcombinaties waar een bedrijf actief is.
Dikwijls betreft het divisies, een term duidend op een bedrijfsentiteit met eigen verkoop- en productieverantwoordelijkheid.
Minder dikwijls gaat het om productlijnen binnen een bedrijf of divisie, en nog minder dikwijls om individuele producten of merken.
De bedoeling bestaat erin vanuit een duidelijk overzicht de schaarse middelen zodanig toe te wijzen dat men op de meest evenwichtige manier kan groeien.