Menu

Het consumentenbeslissingsproces

Een gebruikelijk model om het consumentenbeslissingsproces te beschrijven is het vijf stappen model.

Probleemherkenning

Men bekijk wat de psychologische behoeften zijn

De marketeer kan geen probleem creëren. Wat een marketeer wel kan doen, is een oplossing voor het probleem aandragen of een mogelijke oplossing voor het probleem suggereren.

 gaat uit van de klant

Informatie zoeken

= de verzameling van info

Het definiëren van het probleem is één ding, maar tot de oplossing komen is iets anders.

De marketeer kan al invloed uitoefenen op het beslissingsproces door het plaatsen van advertenties en/of het verzorgen van PR-activiteiten waardoor de consument in aanraking komt met het product.

Informatie-evaluatie

 werken naar een uiteindelijke beslissing

Alle info wordt op een rij gezet en besluit welke informatie belangrijk is en welke niet.

Beperkte alternatieven (3-5) worden op een rijtje gezet = Evoked set

Beslissing

De consument neemt de beslissing.

Er wordt besloten wat er precies gekocht gaat worden. Bovendien wordt besloten waar het gekocht gaat worden.

- De winkels in de buurt en het assortiment

- De verkoper invloed

- Zaken zoals levertijd, garantie en/of een korting

 kunnen de consumenten nog beïnvloeden

Evaluatie na de aankoop

Na de aankoop gaat de consument na of het gekochte product aan de verwachtingen voldoet. Cognitieve dissonantie = het gevoel hebben de verkeerde beslissing genomen te hebben

Loyaliteit: Als klanten herhalingsaankopen doen en dus klant blijven van een bedrijf

 klanten niet alleen eenmalig een product te verkopen, maar ook om hen als klant te houden.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen