Menu

Het eerste omgevingsniveau: de publieken

Een publiek = Iedere afzonderlijke groep die feitelijk of potentieel belang heeft bij of invloed uitoefent op de organisatie.

Belangrijkste publieksgroepen:

  • Media
  • Overheidsinstanties
  • Belangengroepen
  • Grote publiek

Vroeger: het volstond voor een bedrijf om aan zijn publieksgroepen duidelijk te maken welke producten en diensten het aanbood.

Vanaf ’60: Het publiek wil nu ook weten wie of wat er achter die producten en diensten schuilgaat.

  • meer en meer gaan ondernemingen systematisch en doordacht in dialoog met hun publieksgroepen om een gunstig imago te creëren.
  • Ondernemingen proberen een gunstig imago bij de relevante publieken op te bouwen en ook deze publieken te beïnbloeden.
  • “Een organisatie communiceert met haar publieksgroepen uit eigenbelang… een bedrijf moet zich aanprijzen om te bereiken dat voor haar voortbestaan belangrijke publieksgroepen het bedrijf kennen, dat deze een positieve attitude ontwikkelen tov het bedrijf, en dat deze gaan handelen in voor dat bedrijf positieve zin.”
  • Publieken beïnvloeden niet alleen de organisatie, maar ook mekaar.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen