Menu

Klassieke indeling

- Thematische communicatie = above the line

  • Primaire doelstelling = beïnvloeding van kennis en/of attitude tov product of dienst (zorgen dat we een merknaam in ons hoofd krijgen, een bepaald imago creëren, gevoelens opwekken,…)
  • Vooraf aan aankoop: doelgroep iets over product of bedrijf vertellen
  • Na aankoop: tevredenheid van consument ondersteunen en in stand houden
  • Productcommunicatie = beïnvloeding van kennis/attitude tov product of merk
  • Corporate-communicatie = beïnvloeving van kennis/attitude tov bedrijf/organisatie

- Actiecommunicatie = below the line

  • Primaire doelstelling = beïnvloeding van koopgedrag
  • Tijdelijke actie
    • Promoties  aankoop stimuleren + merkbekendheid of toegevoegde waarde voor het merk vergroten
    • Point-of-sale ondersteuning
  • Permanente actie
    • Artikelpresentatie en verpakking
    • Persoonlijke verkoop

- Men moet alternatieven zoeken door:

  • Effectiviteit van reclame neemt af door toenemende reclamevolume
  • Verkoopeffect van promotie is slechts tijdelijk
  • Kosten van persoonlijke verkoop zijn enorm gestegen
  • Consument is kritischer geworden en beter geïnformeerd
  • Overaanbod van zeer uiteenlopende media
  • Ontwikkelingen op het internet
  • Return on investment

- Mogelijke alternatieven

  • Sponsoring  wint snel aan populariteit
  • PR is instrument om product of bedrijfsimago in gewenste richting te sturen

- Marketing-communicatiemix

= alle communicatie- en promotie-instrumenten waarmee een ondernemer het keuzegedrag van de afnemer probeert te beïnvloeden

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen