Marktafspraken
Er zijn volgende types afspraken:
- Marktverdeling: aanbieders komen overeen mekaars markt gedeeltelijk of geheel gerust te laten.
- Prijsafspraken: er wordt overeengekomen op welke prijsniveaus de producten in kwestie verkocht zullen worden.
- Quota: er worden markaandelen afgesproken. Degene die het quotum overschrijdt vergoedt degene die het quotum niet haalt via een soort clearingsysteem.
- Gezamenlijke verkoopkantoren: deze staan in voor de verkoop van alle producten waarrond afspraken gemaakt werden, waardoor een instrument van controle ontstaat en als gevolg hiervan ook van stabiliteit.
- Collectieve en wederzijdse exclusiviteit: er wordt een overeenkomst gemaakt waarbij de bedrijven aan exclusieve afname en toelevering beloven. Ze worden aan elkaar gebonden.
- Cumulatieve kortingen: afnemers krijgen een stijgende korting op de gesommeerde aankopen die verricht werden bij dezelfde leverancier, hieruit resulteert een sterke binding die concurrentieremmend werkt (verboden in EU).
- Specialisatieafspraken: hebben tot doel de productie onderling toe te wijzen aan diegene die er naar verhouding het beste voor geplaatst is, en aansluiten hierbij aan mekaar toe te leveren.
- O&O-afspraken: bedrijven kunnen besluiten samen onderzoek en ontwikkeling te verrichten.