Maturiteitsfase
- De snelle omzettoename vertraagt geleidelijk
- De groei wordt beperkt en verdwijnt langzaam
- Lichte verkoopdaling
- Deze fase duurt langer dan de andere fasen
- Grootste deel van de omzet bestaat uit herhaalaankopen
- Sterke concurrentie tussen de merken
- Ondernemingen beginnen zich sterker toe te leggen op een strategie van marktsegmentatie
- Proberen de markt te verruimen door het aantal kopers/gebruikers te vergroten en of door de gemiddelde aankoop/gebruik op te drijven.
- Afnemers vergroten
- Niet gebruikers van de productcategorie proberen tot aankoop of gebruik over te halen.
- Proberen toe te treden tot bestaande maar voorheen onbewerkte segmenten
- Proberen klanten weg te halen bij concurrenten: typisch voor detergentenmarkt
- Verhogen van de individuele aankoop of het gebruik
- Proberen de afnemer aan te zetten tot veelvuldige gebruik
- De afnemers aan te zetten tot grotere consumptie per gelegenheid
- Impuls te geven tot meer en gevarieerde aanwendingen
- Voorgaande: heeft veelal een verbreding van het aangeboden gamma voor gevolg.
- Product aantrekkelijker te maken door verbeteringen in kwaliteit stijl functionering en service
- Vermindering reclame-uitgaven
- Prijsdalingen moeilijk, door mogelijke prijzenoorlog
- Prijzen zullen stabieler blijven
- Naar het einde toe begint het volume te dalen
- Op productieniveau ontstaat overcapaciteit die de aanzet kan geven tot prijsverlaging, die gevolgd wordt door concurrentie = Winsterosie