Mentale dimensies
- Een marktgerichte mentaliteit is een naar buitengerichte mentaliteit.
- Marktgericht management is ervan doordrongen dat de afnemers bepalend zijn voor de levensvatbaarheid en de winstgevendheid van de organisatie.
- Men is voortdurend aandachtig om de veranderingen in de buitenwereld op te merken en in te schatten op hun gevolgen voor marktkeuzes en marktbenaderingen.
- Men probeert op de behoeften in te spelen. Men doorgrondt bv het afnemersgedrag en beseft daardoor dat het eigen product een welbepaalde manier is om een behoefte te vervullen, die op zichzelf veel universeler is.
Vb. een marktgerichte spoorwegmaatschappij zal beseffen dat een gedeelte van de verplaatsingen in essentie te maken heeft met de communicatienoden en –verplichtingen van mensen. Als andere aanbeiders van communicatiemogelijkheden erin lukken van medewerkers thuis achter de pc te laten werken in elektronisch contact met het bedrijf, zal de spoorwegmaatschappij deze concurrentie in haat bedrijfsresultaten voelen.
- Men weet dat de organisatie afhankelijk is van de markt, de buitenwereld, de klant.
- Men spreekt zowel letterlijk als figuurlijk de taal van de klant.
- Men zoekt naar een win-winsituaties en dito-oplossingen.
- Men bestudeert relatief systematisch klantengedragingen en klantenbehoeften. Een marktgerichte organisatie heeft dan ook veel contact met afnemers, luistert naar hen en bestudeert hun reacties. Hiermee gaat een flexibele ingesteldheid samen. Men weet, merkt, voelt en aanvaardt dat er veranderingen optreden en dat deze zowel bedreigingen als kansen inhouden.
- Geen starre a-priorismen (vooronderstellingen) in hoe de markt benaderd moet worden. Men bezit de intellectuele en psychologische openheid om aangepaste oplossingen te zoeken.
- Men zal strategisch, maar flexibel handelen.
- De mentaliteit kenmerkt zich door strategie en continuïteit
- De individuele mentaliteit en de mentaliteit van de gehele organisatie staan in wisselwerking. Een marktgerichte organisatiecultuur stimuleert het individu. Het marktbewust individu schudt de organisatie wakker.
- Ook bij marktgerichtheid is een massale bewerking van de markt mogelijk zoals bij productiegerichtheid.
Het verschil met productiegerichtheid is dat de bewerking bij marktgerichtheid volgt uit een genuanceerde afweging op diverse gebieden, met andere bewerkingsmogelijkheden en dan vooral met meer gefocuste aanpakken.
ð Dit wordt regelmatig herbekeken en mogelijk aangepast aan de evoluerende gevoeligheden van de markt en de bekwaamheden van het bedrijf.
- Ook bij marktgerichtheid kan men opteren voor producten van topkwaliteit zoals bij productgerichtheid.
Binnen een marktgerichte aanpak wordt de topkwaliteit gecombineerd met een beredeneerd geheel van andere marketinginstrumenten.
- Ook een benadering met sterke klemtoon op communicatie en promotie-instrumenten is mogelijk.
Dit zal gebeuren met oog op de totaliteit van de vraagbeïnvloedende instrumenten, markt- en concurrentie-omstandigheden en met een tijdsperspectief.