Menu

Merkniveaus en soorten merken

Kunnen op verschillende manieren worden ingedeeld

Merkniveaus

= op basis van de reikwijdte: het aantal producten of diensten die onder een merk vallen.

 niveaus in een onderneming: een merk op een hoog niveau in een onderneming heeft een grotere reikwijdte dan een merk lager in de onderneming

- Ondernemingsniveau = de aanbieder van het merk

- Een familiemerk = een merk dat gebruikt wordt voor verschillende productcategorieën.

- Een individueel merk = beperkt tot een productcategorie, het heeft een eigen imago en eigen doelgroep.

Monobranding: één merkniveau gebruiken (één merknaam)

Dual branding: gebruik van 2 niveaus

endorsing: de combinatie van twee merknamen uit verschillende niveaus

co-branding: andere vorm: het gezamenlijk gebruiken van merknamen op hetzelfde niveau

Andere indelingen van merken

Keurmerken = verklaringen van controlerende instanties dat een organisatie of product aan bepaalde eisen voldoet.

Vb. ISO-certificering: als een organisatie aantoont volgens bepaalde procedures te werken

 soort kwaliteitsstempel

Fabrikantenmerken

3 soorten fabrikantenmerken

A-merk: - hoge kwaliteit

- hogere prijs

- overal verkrijgbaar

B-merk: - een wat lagere kwaliteit en prijs dan het A-merk.

- niet altijd overal verkrijgbaar.

C-merk: lage kwaliteit en prijs, niet ondersteund door marketing.

Distribuantenmerken

= winkelmerken

= private labels

= distributor own brands

= D-merken

= zijn merken die eigendom zijn van een distributantenorganisatie

 Vaak geproduceerd door fabrikanten van merkartikelen

 naam van de fabrikant of van de distributant

= huismerken.

Waarom ? als acceptabele alternatieven voor de 'dure' A-merken.

 nu niet meer zoveel verschil in kwaliteit

Witte merken: aan de onderkant van de markt

= ongemerkte artikelen.

= producten met alleen een soortnaam

Fancy merken = naam voor een product dat eenmalig of tijdelijk op de markt is.

Extensies

= nieuwe producten 'hangen' onder bestaande merken

 Zij hopen daarmee het succes van het merk te doen uitstralen op het nieuwe product. Er zijn twee soorten extensies:

- Merkextensies: onder het moedermerk nieuwe producten op de markt brengen buiten de categorie van het moedermerk.

- Lijnextensies: assortimentsuitbreidingen onder een bestaand merk binnen de oorspronkelijke categorie, variëteiten.

Onderzoek is gebleken dat als een extensie niet goed past bij het moedermerk, goede communicatie wel kan helpen om de extensie geaccepteerd te krijgen.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen