Menu

Perceptuele constructen

  • Perceptie = de reactie van het individu op marketing- en sociale stimuli hangt af van de manier waarop hij deze waarneemt. (= waarneming)

Proces waarbij mensen informatie selecteren, indelen en interpreteren via de zintuigen (horen, ruiken, zien, voelen,…)

  • Percipiëren is ook “betekenis geven aan” wat men waarneemt via de zintuigen
  • Een perceptueel verschijnsel houdt in dat men gebeurtenissen of dingen negeert, dat men ze met aandacht volgt, of soms dat men zich iets verbeeldt dat in werkelijkheid niet bestaat.

Voorbeeld:

  • BMW-chauffeur is hautain
  • Groene verpakking is milieuvriendelijk product
  • Vogelgriep is gevaarlijk voor de mens
  • De waarneming van feiten is niet fotografisch, maar partieel, selectief en vertekend.
  • De waarneming is dus subjectief en individueel doordat men de informatie selecteert, indeelt en interpreteert. Dit voor iedere persoon individueel.
  • Perceptie wordt mede bepaald door:
    • Fysiologische kenmerken (man/vrouw/kind)
    • Psychologische kenmerken
    • Sociale kenmerken
    • Intellectuele kenmerken

- Perceptie is onder andere het resultaat van de:

  • Aandacht
  • Perceptuele vertekening

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen