Perceptuele constructen
- Perceptie = de reactie van het individu op marketing- en sociale stimuli hangt af van de manier waarop hij deze waarneemt. (= waarneming)
Proces waarbij mensen informatie selecteren, indelen en interpreteren via de zintuigen (horen, ruiken, zien, voelen,…)
- Percipiëren is ook “betekenis geven aan” wat men waarneemt via de zintuigen
- Een perceptueel verschijnsel houdt in dat men gebeurtenissen of dingen negeert, dat men ze met aandacht volgt, of soms dat men zich iets verbeeldt dat in werkelijkheid niet bestaat.
Voorbeeld:
- BMW-chauffeur is hautain
- Groene verpakking is milieuvriendelijk product
- Vogelgriep is gevaarlijk voor de mens
- De waarneming van feiten is niet fotografisch, maar partieel, selectief en vertekend.
- De waarneming is dus subjectief en individueel doordat men de informatie selecteert, indeelt en interpreteert. Dit voor iedere persoon individueel.
- Perceptie wordt mede bepaald door:
- Fysiologische kenmerken (man/vrouw/kind)
- Psychologische kenmerken
- Sociale kenmerken
- Intellectuele kenmerken
- …
- Perceptie is onder andere het resultaat van de:
- Aandacht
- Perceptuele vertekening